Både Nordea-kunder og andre i hele landet har fått tekstmeldinger i løpet av de siste dagene som inneholder en lenke til en side hvor man bes om å taste inn fødselsnummer, kode og annen sensitiv informasjon, ifølge TV 2  som først omtalte saken.

- Slett meldingen

Det er altså ikke Nordea som står bak tekstmeldingen, og kunder som har gått til lenken og gitt fra seg opplysninger bes tas kontakt. Banken vil sørge for å sperre nettbankavtalen eller gjennomføre andre tiltak.

– Vi oppfordrer på det sterkeste til å slette slike meldinger. Er det lenker i en sms eller en mail, er det et dårlig tegn. Trykk aldri på lenkene. Vi sender aldri ut meldinger til våre kunder med lenker til banken eller andre steder, understreker Synne Ekrem, senior kommunikasjonsrådgiver i Nordea til TV 2.

Hun har opplysninger om at flere banker er rammet av den samme svindelen de siste dagene, men kan ikke si hvilke banker det dreier seg om. Det er ukjent hvor stort omfanget av svindelen er.

Har du fått med deg at Økonomiadressa har kommet på Facebook? Se siden her, og trykk liker hvis du ønsker å følge oss!

- Sjekk nettadressen

Nordea understreker overfor TV 2 at banken aldri ber om opplysninger som passord eller kontonummer via telefon, sms eller e-post.

Sjekk også adressen i nettleseren før du oppgir sensitiv informasjon. Det er https://www.nordea.no som er bankens nettportal. Adressen i lenken på svindelmeldingen slutter på .com. I Nordeas nettbank vil adressefeltet bli grønt og man ser en hengelås.

Nordea ber folk som opplever svindelforsøk om å ta en skjermdump av meldingen, slette meldingen og sende bildet til banken.

Generelt bes publikum være oppmerksom på svindelforsøk på mail eller sms, der publikum oppfordres til å gi fra seg personnummer eller andrekonfidensielle opplysninger. Ofte inneholder slike meldinger også virus. Tradisjonelt har slike mail vært skrevet på avslørende dårlig norsk, men i den siste tiden har flere av meldingene fremstått mer profesjonelle.