- Vi begynner å ta inn folk fra mandag. I løpet av to til tre uker vil vi være oppe i 100 mann som arbeider på verftet.

Det sier verftsdirektør Anders Straumsheim i Fosen Yard. Siden konkursen i Noryards Fosen 16. oktober har Straumsheim og et team av tidligere ansatte som var i mellomledelsen i det konkursrammede selskapet jobbet med å få et nytt selskap på beina og skaffe nye oppdrag.

Nå ligger et skip fra Hurtigruten i tørrdokken. Skipet skal bygges om totalt innvendig og gjøres klart til å tåle seilaser i polare strøk. Skipet, som skal få navnet MS Spitsbergen når det er klart, er det første av totalt fem skip fra Hurtigruten som skal bygges om ved verftet gjennom det nyopprettede selskapet Fosen Yard.

Fra før av har også et team ansatte så langt jobbet gratis for å få klart alt til at ombyggingsarbeidet kan starte.

Følg Økonomiadressa på Facebook her.

Arbeiderne har ventet en uke

Flere av arbeiderne som ble sagt opp i konkursen har vært klare til å arbeide allerede denne uka. De hadde blitt ringt opp av sine kommende formenn med forespørsel om å komme tilbake og jobbe for det nye selskapet. Først ble de bedt om å møte opp mandag denne uken, men ifølge Straumsheim har ikke alle formalitetene kommet på plass før nå.

- Vi var nok litt ambisiøse med å få på plass alle ting, men nå har vi gjort det grundig. Når man starter opp et helt nytt selskap skal man ha på plass nye systemer, nye rutiner, nye kontrakter for ansatte, ja, egentlig alt. Så må man sørge for at alle som kommer får et underlag med arbeidsbeskrivelse. Det er helt nødvendig å følge en plan, det er 1000 aktiviteter som skal gjennomføres. Vi skal ikke bare ha egne folk på verftet, men en rekke leverandører, det er mye som skal koordineres og planleggingen er helt avgjørende, sier Straumsheim.

Det første skipet fra Hurtigruten skal være levert 22. april neste år.

Får på plass underleverandører

Noe av arbeidet som også har tatt tid, og som fortsatt er pågående, er å få på plass underleverandørene som skal inn i de ulike fasene av ombyggingsarbeidet.

- Vi har flere underleverandører på plass allerede. De kommer parallelt med alt det andre som skjer. Vi sitter også i forhandlinger med flere underleverandører som vil komme til fortløpende. Det er avgjørende at vi sikrer oss gode leverandører og gode priser, sier Straumsheim.

Lurer du på hvordan de nye skipene fra Hurtigrutene blir seende ut når de er ferdige? Her kan du se hvordan skipene blir etter den totale forvandlingen.

- Vi er klare til å arbeide

Klubbleder ved verftet frem til konkursen, Øyvind Kimo, sier at han ser frem til å ta opp arbeidet på verftet igjen.

- Det blir morsomt å begynne på igjen. Selv om det har gått en uke siden vi først ble ringt opp, har jeg ikke stresset med det, jeg har hele tiden visst at vi kommer i gang. Det er litt irriterende at det kommer flere beskjeder, men samtidig er det litt sånn i dette yrket nå. Man vet at det blir litt sånn, sier Kimo.

Som tidligere klubbleder har han tenkt å kalle sammen de ansatte til et møte når kontraktene er på plass og han har fått oversikt over hvem som skal arbeide videre på verftet.

- Vi må se litt hva som kommer på mandag. Men planen er å få samlet de ansatte, og så får vi se hvordan det blir, sier Kimo.

LES OGSÅ: - Fosen Yard hadde ikke det billigste tilbudet

Til tross for at det nyopprettede selskapet Fosen Yard først vil ansette nye arbeidere mandag, har det i flere uker vært aktivitet ved verftet. I tillegg til Hurtigrutens egne folk som har jobbet med å klargjøre skipet til ombygging, har også et team fra Fosen Yard bidratt. Foto: Dan Ågren