Samme dag skal arbeiderne også skrive kontrakter med det nyopprettede selskapet Fosen Yard.

Selskapet har blitt opprettet og skaffet seg en avtale med Hurtigruten om ombygging av fem skip i løpet av rekordtid, etter at Noryards Fosen gikk konkurs i midten av oktober.

Til nå har ledelsen i Fosen Yard holdt kortene tett til brystet om hvem som skal gå inn på eiersiden i selskapet. Her avslører verftsdirektør Anders Straumsheim at verftet først og fremst leter etter utenlandske samarbeidspartnere (PLUSS).

Se Økonomiadressas nye Facebook-side her, og trykk «liker» hvis du vil følge oss!

Skriver kontrakter

Mandag morgen var Øyvind Kimo en av dem som hadde begynt på arbeidet.

- Nå har vi startet med å demontere stoler og inventar fra skipet. Vi er seks mann på min gruppe, i tillegg er det rundt ti mann fra stålavdelingen som er her, i tillegg til noen fra maskinavdelingen. Men jeg har ikke full oversikt over hvor mange vi er, forteller Kimo.

Klokken 13 mandag kalte ledelsen i Fosen Yard inn til et allmøte. Kimo regner med at arbeiderne vil bli presentert for kontraktene selskapet ønsker å gi dem på dette møtet.

- Jeg er spent på å se hvordan kontrakten er utformet. Jeg regner med at vi får mer informasjon om løpet fremover, sier Kimo.

Her kan du se hvordan de nye Hurtigruten-skipene blir seende ut etter at arbeidene ved Rissa-verftet er ferdige.

Oppimot 120 ansatte i sving

I løpet av de neste to ukene kommer antallet ansatte ved verftet til å stige betraktelig. Opptil 120 arbeidere som var ansatt i Noryards Fosen før konkursen kan da være tilbake i arbeid.

I tillegg kommer det inn en rekke underleverandører som vil jobbe med spesifikke ting på skipet. Skipet som det arbeides med nå skal være ferdig levert til Hurtigruten i løpet av april neste år.