I fjor tok den norske handelsstanden i bruk det amerikanske salgskonseptet black friday til det fulle.

I USA brukes black friday-begrepet til beskrive dagen etter høytiden thanksgiving. Butikkene holder salg og nattåpent, i det som markerer starten på julehandelen.

I år har enda flere norske butikker valgt å bruke konseptet i sin markedsføring. Men elektronikkjeden Elkjøp har valgt å utvide den ene salgsdagen til en hel uke.

- Knapphet selger best

- Dette er egentlig å vanne ut konseptet, selv om det kan være en god idé for dem. Men selve konseptet black friday er nattsalget og tilbudene den ene dagen før julehandelen starter. Da handler det om å trykke til på én dag. Knapphet på tilbud selger best av alt, sier leder og partner Olav Svartøien i HK Reklamebyrå.

Her kan du lese mer om fenomenet black friday. Opprinnelsen til begrepet er omdiskutert.

Han tror utstrakt netthandel har gjort norske forbrukere vant til black friday-konseptet.

- Netthandelen, som ikke har de samme geografiske grensene, har nok brøyta litt vei for at dette nå kommer til Norge. Mange butikker og kjøpesentre har vært litt tilbakeholdne med amerikanske konsepter, fordi de er så amerikanske. Men implementeringen av black friday har gått ganske kjapt, og mye kjappere enn for eksempel halloween, sier Svartøien.

Han tror responsen fra forbrukerne i fjor er årsaken til at handelsstanden gjenbruker konseptet i år.

Nå kan du følge Økonomiadressa på Facebook. Trykker du «liker» på siden, vil du jevnlig blir oppdatert med de viktigste økonominyhetene fra Midt-Norge.

- Enorm respons

- Det gikk åpenbart bra i fjor. Det er ekstremsalg med veldig gode priser som er ideen. Men butikkene ønsker å holde ordinære priser i juletida. Derfor er salget konsentrert til én dag. Da kvitter de seg med rabatterte, utgående varer, også før nyheter skal inn i januar og februar, sier Svartøien.

På spørsmål om Elkjøp med sin «svarte uke» bidrar til å utvanne black friday-konseptet, svarer administrerende direktør Atle Bakke i Elkjøp - via kommunikasjonsavdelingen - følgende:

- Jeg kan love deg at det blir black friday på fredag også. Responsen vi fikk fra kundene våre i fjor var imidlertid helt enorm, og i butikkene våre tok det fullstendig av. Mange rakk rett og slett ikke å sikre seg alle tilbudene, og derfor utvider vi i år. Vi tråkket for første gang på gassen i fjor og svaret fra Ola og Kari var klart: De ønsket konseptet velkommen.

Nest beste handelsdag

Kommunikasjonssjef Øystein Schmidt i Elkjøp Nordic forteller at black friday ved Elkjøp i fjor ble den dagen med nest størst omsetning for hele året, bare slått av tredje juledag.

- Tror du Elkjøps konkurrenter kommer til å kaste seg på trenden med en svart uke til neste år?

- Jeg kan bare uttale meg på vegne av oss selv, og vi så at dette tok helt av i fjor. Både i butikk og nettbutikk ble det voldsom pågang. Derfor kan vi bare si til kundene: Beskjed mottatt. Og nå svarer vi på det, sier Schmidt.

I Trondheim annonserer flere kjøpesentre med black friday-salg, deriblant Sirkus Shopping. Trondheim Torg, som kjøper tjenester fra HK Reklamebyrå, holder seg derimot til en mer tradisjonell kundeklubb-kveld tidligere i uken, forteller Olav Svartøien.

«Folk går kokos»

- Denne kvelden har vært på samme tidspunkt i mange år, og tanken bak er akkurat den samme som for black friday: gjøre unna rabattsalg og få unna varer, sier Svartøien.

Han er skeptisk til at konseptet utvides til en hel uke.

- Det er litt som toilldagen. Når det er toilldag én dag, så funker det veldig bra. Folk går kokos. Men når det spres utover en hel uke, så mister det litt av effekten, tror han.

Men også i USA er black friday-salget utvidet. Ifølge USA Today rullet enkelte butikker ut sine tilbud allerede forrige helg.