Da arbeidene på det første av totalt fem skip fra Hurtigruten begynte denne mandagen, ble arbeiderne samlet inn til et allmøte og tilbudt en noe uvanlig kontrakt.

I kontrakten arbeiderne ble arbeiderne bedt om å sette av ti prosent av lønna på en egen konto. Avhengig av om skipet ble ferdig i tide eller ikke, ville lønna bli betalt ut til de ansatte i ettertid. Om arbeidet ble forsinket, ville lønna være tapt. Om skipet ble ferdig før tiden, kunne arbeiderne heve en gevinst fra pengene som var spart.

Forslaget fikk imidlertid en lunken mottakelse av flere arbeider ved verftet. Blant dem som var skeptisk, var tidligere klubbleder ved Noryards Fosen, som gikk konkurs i oktober i år, Øyvind Kimo.

- Jeg anser pengene som tapt, men føler ikke jeg har annet valg enn å bli med. Så har jeg i alle fall jobb til mai, sa Kimo til Adresseavisen etter at det første kontraktsforslaget ble lagt frem.

Har du sett at Økononomiadressa har fått en ny Facebook-side? Her har du muligheten til å følge med på det som skjer i midtnorsk næringsliv.

Får bonus eller må jobbe for halv lønn

Poenget med kontraktene var ifølge Anders Straumsheim å bygge opp en sikkerhetsbuffer i selskapet. Han understreker at det også var frivillig om arbeiderne ønsket å underskrive en slik kontrakt, eller en tradisjonell kontrakt.

Etter at de første tilbakemeldingene kom har Straumsheim valgt å endre på kontraktene. Det verftet nå ber arbeiderne om, er å skrive under en kontrakt der de får full lønn frem til mai, når det første skipet skal være ferdig.

Men om de ikke blir ferdig i tide, sier de nye kontraktene at arbeiderne må jobbe for halv lønn for de arbeidstimene som går ut over de prosjekterte timene. Kontrakten har også en oppside. Hvis skipet blir ferdig før tiden, vil arbeiderne få utbetalt 2,5 ganger vanlig lønn for alle timene som spares inn sammenlignet med det prosjekterte tidsskjemaet. Også disse kontraktene er frivillige

- Jeg ser i ettertid at det ble litt feil å starte med å be om at ti prosent av lønna ikke skulle utbetales med en gang. Selv om flere sa at de gjerne ville underskrive kontrakten, blir det feil om kontaktene skal bli et samtaleemne på verftet. Vi trenger at alle fokuserer 100 prosent på jobben de skal gjøre, det er vi helt avhengige av. De nye kontraktene vi foreslår har egentlig de helt samme mekanismene som de første, men man begynner i den andre enden. Poenget er å la de ansatte ta del i det som skapes av overskudd. Og selvsagt også eventuelle overskridelser, hvis det skulle bli tilfelle, sier Straumsheim.

Timelønna de ansatte mottar er den samme som de hadde i Noryards Fosen, før selskapet gikk konkurs. Unntaket er de som har byttet stillinger, de vil få betalt etter hva den nye stillingen er.

Ansatte positive

Etter at de nye kontraktene kom på bordet, sier tidligere klubbleder Kimo at det har blitt en helt annen stemning ved verftet.

- Jeg synes dette er et mye bedre forslag, og det tror jeg de fleste andre synes også. Til tross for at både jeg og mange andre ansatte valgte å skrive under på den forrige kontrakten, synes vi dette er en bedre måte å gjøre det på, sier Kimo, som sammen med flere titalls andre arbeidere har kastet seg over jobben med å rive ut inventaret på det første skipet fra Hurtigruten.

Skipet skal bygges kraftig om, og gjøres klar til å tåle seilaser i polare strøk. I tillegg får det en helt ny innredning.

- Må finne ut hvor gode vi er

I tråd med at de ansatte vil ta del både i eventuelt overskudd og overskridelser i det første oppdraget som nyopprettede Fosen Yard har, vil de ansatte få rapporter om hvordan fremgangen er hver uke.

- Arbeiderne skal kontinuerlig få vite hvordan de ligger an i antall timer sammenlignet med tidsplanen. Så kan de justere arbeidstempoet underveis, sier Straumsheim.

Han mener det første skipet fra Hurtigruten blir en viktig test for det nyopprettede selskapet.

- Dette blir en veldig viktig periode for oss. Vi må finne ut hvor gode vi er, slik at vi vet hvordan vi skal prise oss i fremtiden for å vinne oppdrag, sier Straumsheim.