- Vi har tenkt å gjøre noe for å være synlig innen sponsing i Trondheim. Vi må kjempe for å gjøre kundene fornøyde. Kundene er den store vinneren, når flere aktører kjemper om deres gunst, sier administrerende direktør Torkel Rolfseng i Trondheim Kraft.

Fra nyttår tar Trønderenergi over samarbeidsavtalen med Boligbyggelaget Tobb. Trondheim Kraft har hatt avtalen siden 1990-tallet.

Det er opp til hver enkelt strømkunde i Tobb-borettslagene å velge strømleverandør. For å unngå at de som allerede er kunder bytter til Trønderenergi, oppretter Trondheim Kraft en ordning med sponsorstøtte rettet mot beboere i borettslag, lag og foreninger. Borettslagsbeboere kan søke støtte til trivselsskapende tiltak i bomiljøet.

- Det er åpent for å søke om det meste, så må vi gjøre en vurdering. Det kan være mange ting innfor velferd, lekeplasser og parker. Det blir en gjennomgang hvert kvartal av sponsingen, sier Rolfseng.

- Fordyrer ikke

Han sier det ikke er bestemt hvor mye penger de skal bruke på sponsorordningen.

- Vi ser an i forhold til interessen. Vi vil bruke en del penger på det. Blir det stor interesse kan vi skalere opp, sier Rolfseng.

Han avviser at kundene betaler i form av høyere strømpris.

- Vi har et markedsføringsbudsjett det går av, sier Rolfseng.

- Lojale kunder betaler

Førstelektor ved Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI, Gorm Kunøe, sier sponsorordningen til Trondheim Kraft er lovlig.

- Tidligere var det ulovlig med tilgift, men nå er det lov. Vi ser mer og mer av det. Ved salg av vanskelig solgte boliger dukker de rareste tilgifter opp, som for eksempel skuter. Dette har fått et eget navn, rescue, hvor hele avdelinger i forsikring og andre bransjer jobber med å redde kunder man har tapt, sier Kunøe.

Han mener kunder som er trofaste betaler for sponsorordninger.

- Det er de gamle og lojale kundene som betaler for dem som bytter strømleverandør og må hentes tilbake, sier Kunøe.

1 av 10 bytter

I fjor byttet én av ti husholdninger strømleverandør, ifølge Norges vassdrags- og energidirektorat. Høyskolelektor Pål Rasmus Silseth ved Institutt for markedsføring på Handelshøyskolen BI sier strømkundene tradisjonelt er lojale.

- Noen er prisbevisste og liker å shoppe rundt, men de fleste av oss bytter ikke så lenge vi er fornøyde med leveransen som kommer. Da tåler vi å betale en god del ekstra, spesielt på strøm hvor varen er lik og det ikke er så stor forskjell i prisen. De som har tatt over Tobb-avtalen og skal få kundene til å aktivt bytte, har en jobb å gjøre, sier Silseth.

Han tror nye Tobb-medlemmer vil velge den nye strømavtalen med Trønderenergi.

- De eksisterende vil ikke bytte, hvis de ikke får noe spesielt for å gjøre det. Så lenge varen er relativt rimelig, er de ikke villige til å bruke tid og krefter på å bytte, sier Silseth.

- Tøff konkurranse

Selv om folk ikke bytter strømleverandør så ofte, regner kundedirektør Arnt Inge Sætern i Trønderenergi med å kapre Tobb-medlemmer som kunder.

- Vi vet at beboerne i Tobb har tillit til anbefalingene som Tobb gir, fordi de fremforhandler gode avtaler. Det er tøff konkurranse på strømmarkedet, og vi vil tilby en veldig god strømavtale for Tobbs beboere og medlemmer, sier Sætern.

- Strømmen er forholdsvis billig nå, er prisen da nok til å få folk til å bytte?

- Ja, nettopp fordi kundene kan være trygge på at avtalen er konkurransedyktig over tid, sier Sætern.

Trønderenergi sponser også

Han viser også til at avtalen med Tobb innebærer mer enn å levere strøm.

- Trønderenergi skal sammen med Tobb se på aktiviteter i borettslagene som gir en merverdi for beboerne. Det skal være et Trønderenergi-fond hvor Tobb-medlemmer kan søke om midler til aktiviteter og gode formål i borettslagene, sier Sætern.

Han peker på at det er tradisjon for strømselskapene å sponse.

- Energiselskapene har tradisjonelt benyttet seg av sponsing for å være synlige og for å utøve det samfunnsansvaret vi har. Fordi vi har en lavere strømpris enn vi historisk har hatt, har vi ikke like mye midler tilgjengelig. Vi har derfor gjort en vridning mot avtaler som også har et kommersielt potensial. Tobb er i den sammenheng en veldig attraktiv samarbeidspartner, som kan være med å underbygge våre vekstambisjoner, sier Sætern.