Ølutsalget Gulating i Trondheim nærmer seg sitt første år med åpne dører. I februar tjuvstartet Tommy Holen Helland mathallkonseptet i Trondheim, da han åpnet utsalget.

Og etter at april, mai og juni var noe rolig, kan butikksjefen nå konkludere med suksess.

Doblet omsetningen

Desember ble så langt den desidert beste måneden for butikken. Og juleølet har stått for store deler av suksessen i den første vintermåneden.

- Vi har hatt et helt himmelsk salg. Mandag rundet vi én million kroner i omsetning i desember. Det er over det dobbelte av den nest beste måneden, forteller Helland.

Les også: - Jeg ville kalt dette noe annet enn en mathall

Les også: ... men ølavdelingen virker spennende

Over 2000 flasker av én type

Normalt har omsetningen ligget på mellom 400 000 og en halv million kroner for ølutsalget i Prinsenkrysset. Men da juleølet kom i butikkhyllene i november, begynte salget å øke drastisk.

I løpet av de to siste månedene har blant annet 2000 flasker av Austmann bryggeris juleøl forsvunnet ut dørene. Det var mer enn Helland selv hadde regnet med.

Les også: - Gi Mathallen en sjanse til å vokse

- Jeg var nervøs da jeg bestilte den første pallen fra Austmann, men det ble vår bestselger. Det endte med at jeg måtte bestille mer enn dobbelt så mye, forteller butikksjefen.

Godt salg for lokal-øl

Selv er han mest overrasket over hvor godt mottatt de lokale øl-variantene har blitt mottatt. Totalt har han hatt tolv typer juleøl fra trønderske bryggerier i hyllene før jul.

- Det er tydelig at det er svært stor interesse for det lokale ølet, sier Helland, som kun har en håndfull kasser igjen totalt før nyttårsaften.

- Helt utrolig bra

Til tross for at Mathallen i samme lokale allerede i starten av desember hadde knust omsetningsmålene for 2015, var han usikker på hva han kunne forvente seg av salget.

- Men det har gått helt utrolig bra. Vi er skikkelig fornøyde med dette, sier butikksjefen.

Men én ting er han sikker på at han vil endre på før neste års førjulstid setter inn.

- Da skal jeg bestille mer og i god tid. Det var noen bryggerier vi ville bestille fra i år, men som vi kun fikk tak i lite eller ikke noe fra. Det skal vi gjøre noe med til neste år, slår Helland fast.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.