– Språkrådet oppfordrer jo til et godt navnevett ved valg på virksomheter, og det å velge et navn som ikke har en norsk uttale, virker ikke som det beste navnevalget, sier direktør Åse Wetås i Språkrådet til NRK.

Det er ikke bare navnet som blir nytt. De 330 blå og oransje bensinstasjonene i Norge og Europa blir også malt om i fargene rødt, hvitt og gult når det i løpet av 2016 blir synlig for alle at den canadiske kjeden Alimentation Couche-Tard kjøpte aksjemajoriteten i Statoil Fuel & Retail for tre år siden.

– Det er en viss risiko ved å bytte ut veldig kjente merkevarer. Det finnes ikke så mange like kjente merkenavn i Skandinavia som Statoil, og særlig ikke i vår bransje, innrømmer kommunikasjonsdirektør Pål Heldaas i Statoil Fuel & Retail.

Med helt nytt og ukjent navn og like nye og uvante farger er likevel målet at kundene vil fortsette å handle pølser, boller, snus og brus, og ikke minst drivstoff, på stasjonene som før.

– Målet er selvfølgelig at folk skal like det nye merkenavnet bedre enn det gamle når vi får vist hva vi står for, sier han.

Navnet Circle K er ikke hentet ut av løse luften, men har sin opprinnelse tilbake i 1951 da Fred Hervey kjøpte opp tre filialer av Kay's Food Stores i El Paso i den amerikanske delstaten Texas. Hervey, som senere var borgermester i El Paso i to omganger, valgte å beholde K-en i navnet Kay da han døpte om butikkene til Circle K Food Stores.

Alimentation Couche-Tard kjøpte opp Circle K i 1996.