Selger selskapet han har bukt fem år på å bygge opp til Telenor. Det var Aftenposten som først meldte saken.

- Jeg gjør en del investeringer i prosjekter som er i oppstartsfasen, så det kan hende jeg kommer til å gjøre mer av det, sier Are Traasdahl på telefon fra New York på spørsmål om hva han skal gjøre med de rundt 1.45 milliardene han kasserer inn på salget av aksjene i Tapad.

Selskapet som han startet for fem år siden er et av de ledende i verden innen markedsføringsteknologi, og kjøperen er Telenor.

- Vi har store ambisjoner også utenfor USA, og da hjelper det å ha et så stort selskap i ryggen, fortsetter Are Traasdahl.

Blir i jobben

Telenor kjøper 95 prosent av selskapet for 3125 millioner kroner. Traasdahl er største selger og kvitter seg med 45 prosent av aksjene i selskapet, og sitter igjen med omtrent 1.45 milliarder kroner. Han og medgründer Dag Liodden beholder de siste fem prosentene av aksjene. Traasdahl blir sittende som administrerende direktør.

- Jeg kommer til å bli sittende i mange år fremover. Men den store fordelen med å ha et så stort selskap i ryggen er at jeg nå kan bruke mer tid på utviklingen av produkter. Før har jeg måttet brukt mye tid på å hente inn kapital, sier 42-åringen.

I en pressemelding sier Telenor-sjef Sigve Brekke at oppkjøpet sikrer Telenor viktig kompetanse innen digital markedsføring og analyser.

- Dette vil forbedre vår forståelse av våre kunders adferd, sier han.

Hardt arbeid

- Vi har jobbet 80 timer i uken i fem år for å få til dette, så salget blir en form for verifisering av at arbeidet har en verdi. Det er god stemning på kontoret nå, fortsetter Traasdahl.

Tapad har forhandlet med forskjellige selskaper i over et halvt år.

- Det har vært viktig for oss at vi får fortsette som en selvstendig bedrift. Det som ofte skjer når store selskaper kjøper opp slike som oss er at de tar over produktet, folk blir sagt opp og selskapet forsvinner etter noen år. Dette er det motsatte.

Den norske koblingen ser han på som en bonus.

- Det var ikke det som var det viktigste, men når alt annet passet er det jo ekstra morsomt med koblingen. Det betyr jo at jeg kan ta flere turer til Trondheim og Fannrem for å besøke familie og venner. I tillegg startet jeg jo et selskap for Telenor i New York for 16 år siden, så ringen er på en måte sluttet.

Godfotteorien

Noe av æren for selskapets suksess skriver han til en av Orkdals noe mer kjente sønner.

- Vi bruker mye Godfotteori. Det handler om å forstå hva andre er gode på. Og det er uvanlig i USA. Her er arbeidslivet mer hierarkistisk. Hos oss vinner den beste ideen, ikke direktørens idé.

- Har det vært uvant for dem som jobber for deg?

- Ja, de har måttet utfordre seg selv mer enn de var vant til. Men spesielt for de yngre har det vært morsomt ettersom de ser at de har muligheten til å påvirke hva vi gjør.

- Med 1.45 milliarder på bok, frister det ikke å pensjonere seg?

- Jeg prøvde å gjøre det en gang tidligere. Hadde fri i halvannet år, og selv om det var godt de første månedene ble jeg raskt lei av å sitte på stranden. Jeg er 42 år. Det å skulle sitte i en stol i 60 år høres katastrofalt ut.

- Det er dette jeg har holdt på med hele livet, og det er dette jeg liker å drive med. Ingen av oss som jobber her ser egentlig på dette som en jobb. Vi ser på et som en bra måte å realisere det vi vil på.

I januar i fjor var Adresseavisen i New York for å besøke Traasdahl, som har tjent seg søkkrik på suksessen med Tapad.

- Det beste med USA og New York er tilgangen på talent, entreprenører som vil gjøre noe, kapital, alt. Men når du prøver å komme opp selv, er det samtidig veldig utfordrende, fordi du konkurrerer mot utrolig flinke folk hele tiden, sa Are Traasdahl da.

Årets gründer i 2014

For halvannet år siden kåret konsulentselskapet Ernst & Young orkdalingen til prisen "Årets Gründer i kategorien for markedsføringsteknologi" i New York.

Da Adresseavisen snakket med han dagen etter gallamiddagen trakk han frem den norske bedriftskulturen som medvirkende årsak til at han vant prisen.

- Jeg tror juryen har sett et selskap som har snudd bransjen på hodet, et selskap som gjennom medarbeiderinnflytelse gjør det bra. Vi har flate strukturer og involverer de ansatte. Den beste idéen vinner, ikke idéen til direktøren, sa Traasdahl da.

Tapad har utviklet en teknologi som gjør det mulig for annonsører å målrette sine kampanjer på en helt annen måte enn i dag.

Amerikansk mentalitet

I tillegg til den norske bedriftskulturen er den amerikanske mentaliteten viktig for hans suksess.

- For amerikanere er det å mislykkes en viktig del av det å oppnå suksess. De som slår hodet i veggen til veggen gir etter. I Norge går man i fellen i det å gå til det kjente og trygge, sa han til Adresseavisen da han i fjor sommer var i Trondheim for å holde innledningen på "The Norwegian venture capital conference 2015" på Dokkhuset i Trondheim.

- Da jeg studerte på Gløshaugen ble vi opplært til å søke til de store selskapene. Veldig få gikk til små firma, og det sier noe om motviljen mot å ta risiko. Denne mentaliteten bør utfordres for å lykkes mer.

– Det trengs 2 prosent geni

Han ble intervjuet av TV2 for to år siden i programmet "Eventyrlige nordmenn". TV2 meldte da at han var blitt mangemillionær. Nå kan han altså kalle seg milliardær.

– Det trengs 2 prosent geni og 98 prosent hard jobb, sa han til TV2.

Han kunne også fortelle at han sov 5-6 timer hver natt, med klærne på.

– Jeg husker hvordan det var da jeg startet det første firmaet. Jeg kom hjem fra jobb rundt ett om natta, gikk inn til jeg traff senga, fortsatt med klærne på, og sov 5-6 timer. Deretter tok jeg av klærne, dusja, tok på nye klær og sovnet igjen. Slik gikk dagene, sa Traasdahl.