Selskapet Voico vil sette mute-knapp på personer som snakker på offentlige steder eller i kontorlandskap. Fra venstre: Torgeir Aadland, Charlotte Irene Sørensen, Olav Ljøkjel og Lars Gjølme. Foto: PRIVAT

Oppdrag gründer vil de neste dagene presentere flere av de trønderske gründerselskapene som deltar i pitchekonkurransen (en verbal/visuell presentasjon) under innovasjonskonferansen Technoport.

Hva heter selskapet?

Voico

Hvem står bak?

Charlotte Irene Sørensen, Torgeir Aadland, Olav Ljøkjel og Lars Gjølme.

Hva er deres idé?

- Har du noen gang sittet i et åpent kontorlandskap og irritert deg over kolleger som prater for høyt i telefonen? 25 prosent av ansatte i åpne kontorlandskap har opplevd stressymptomer på grunn av støy i arbeidsmiljøet. Voico fjerner denne støyen ved å utvikle lydkansellereing som absorberer stemmen slik at den ikke blir hørbar for andre i nærheten. Lydkanselleringen vil resulterer i at man kan ta telefonsamtaler ved pulten uten å forstyrre naboen. Teknologien blir selvfølgelig mulig å bruke for alle telefonsamtaler, men å fokusere på forbedring av arbeidsmiljø og redusere sykefravær er en prioritet.

Hva er deres beste råd til gründere?

- Løs et problem og gjør verden bedre eller hverdagen enklere for folk, men sørg for å være sikker på at det er noen som har et så stort behov for løsningen at de ønsker å betale for det.

Hva har vært deres største problem?

- Vår største utfordring har vært å utvikle et «proof of concept», en verifikasjon på at konseptet fungerer. Men nå som vi snart er ferdig med å utvikle det, er målet å innhente finansiering for å kunne starte patentering av teknologien samt engasjere flere utviklere for å komme raskere til markedet med et ferdig produkt.

Hva er den største utfordringen for nyskaping i Trondheim?

- Trondheim har et stort potensial når det gjelder utvikling av høyteknologiske og forskningsbaserte løsninger, men vi har ennå ikke klart å utløse dette potensialet til det fulle. Vi tror at det ligger mange gode ideer glemt i en eller annen skuff som bør realiseres og oppleve global anerkjennelse og spredning. Mange kreative og unge sjeler nyter tiden som student i Trondheim, men det må legges enda mer til rette for at de skal kunne få lyst til å bli igjen og utfolde kreativiteten og engasjementet videre i Trondheim.

Hvordan kan vi løse utfordringen?

- Det er allerede et enormt fokus på å legge til rette for entreprenørskap i Trondheim, og private som offentlige aktører i alle størrelser engasjerer seg mer og mer i skrivende stund. Så lenge alle klarer å snakke sammen og fokusere på å formidle at Trondheim er den nye hovedstaden når det gjelder innovasjon, har vi muligheten til å bli oppdaget av hele verden på samme måte som man i dag ser til Silicon Valley. Men vi trenger å samles under et kult navn; Techfjord eller noe sånt.

- I tillegg må denne identifiseringen av Trondheim som teknologihovedstad være som en konsekvens av en enorm satsningsvilje, både økonomisk og praktisk tilrettelegging for at innovasjonskulturen skal blomstre. Vi må våge å kommersialisere ideene i byen og bli best på dette. Som enkeltmenneske handler det rett og slett om å ta turen på gründerarrangement og til innovasjonsmiljøet sine samleplasser for å bli kjent med gründere og hva de lager.

Følg med i Oppdrag gründers livestudio og les bloggen hvor vi ber om innspill og ideer til hvordan vi kan rette søkelyset på gründersituasjonen i Trøndelag.