Magnus Reitan skal ha betalt 50 millioner kroner da han i 2012 kjøpte den ærverdige villaen på Gimle i Oslo.

Etter kjøpet har Reitan og hans arkitekter forsøkt å få tillatelse til å bygge et underjordisk garasjeanlegg på eiendommen, men nylig sa Oslo kommune igjen nei, ifølge magasinet Kapital.

Huset ble bygget i 1916, og ifølge Kapital fremgår det av saksdokumentene at det kun ble oppført en smal garasje for en smal bil.

- Over tid har parkeringen blitt utilstrekkelig. Garasjen i seg selv er for smal til en moderne bil, og antallet plasser er ikke tilstrekkelig for en moderne familie, står det i søknaden om rammetillatelse fra 2014.

Kommunen avslo søknaden fordi tiltaket var i strid med reguleringsplanen. Byantikvaren frarådet det også sterkt, fordi det i tillegg til å være i konflikt med reguleringen, og ville virke negativt inn på «kulturmiljøet i bevaringsområdet Gimle».

Bygningen står på Byantikvarens Gule liste, som betyr at Byantikvaren skal gi en rådgivende uttalelse for byggesaker som berører eiendommen.

I fjor sendte Reitan inn et revidert forslag til garasjeanlegg, men Byantikvaren sto fast på sin fraråding. Før jul ba Reitans arkitekter likevel om en såkalt forhåndskonferanse med kommunen, ifølge Kapital. Der skisserte de to løsninger.

Reitans arkitekt skriver i anmodningen at både bilene og antall biler per husholdning har endret seg mye siden bygningen sto ferdig.

- Biler er bredere, og en husholdning med halvvoksne barn har ofte flere biler. Byggherren ønsker blant annet av sikkerhetsmessige grunner å kunne sette bilene inne om natten, skriver arkitekten.

Ifølge Kapital konkluderte Plan- og bygningsetaten med at begge løsningene er i vesentlig strid med bevaringsbestemmelse, og ikke kan påregnes tillatt. Kommunen mener at selv et underjordisk anlegg vil innebære vesentlige endringer i terrenget.

Kapital skriver at verken Magnus Reitan, hans arkitekt eller saksbehandleren i Oslo kommune vil kommentere saken.