Hvert år spiser vi melkesjokolade for rundt 500 millioner, og nå vil også Nidar ha sin del av den potten - en pott Freia tar mesteparten av med sin melkesjokolade og en markedsandel på 94 prosent.

- Vi har et ønske om å bli en god nummer to. Vi tror smaken er såpass bra, så vi velger å være optimistiske, sier kommunikasjonsdirektør Robert Rønning i Orkla Confectionery & Snacks Norge som eier Nidar.

Andre forsøk

Sist gang Nidar forsøkte seg var med Bergene Melk. Den ble lansert i 2009, og gjorde det godt i starten. Men i 2014 bestemte de seg for å trekke den fra butikkhyllene.

- Den fikk en markedsandel på 20 prosent med en gang, men falt etter lanseringen. Når sånt skjer må vi gjøre en vurdering på om vi skal satse på noe som ikke selger, eller om vi skal bruke pengene på noe nytt i stedet, fortsetter Rønning.

- Vi ser at nye produkter i denne bransjen tas godt imot, og at de selger godt. Men kundene er også litt konservative, og vender gjerne tilbake til gamle vaner.

Bra med konkurranse

Konkurrenten Mondalez International, som eier Freia, ser lyst på konkurransen.

- Vi syns det er fint med konkurranse. Vi må bare fortsette med det vi er best på, nemlig å lage den sjokoladen nordmenn er så glad i, med høy kvalitet og smaksopplevelsen som er i Freia Melkesjokolade, sa fungerende kommunikasjonsdirektør i Mondelez, Kristian Hvilen til Adresseavisen i januar(PLUSS).

Også butikkene setter pris på konkurransen, ifølge Rønning.

- Butikkene ønsker konkurranse og valgmuligheter innen alle kategorier, men det har ikke vært så mange alternativer når det gjelder melkesjokolade. Derfor er de nå veldig positive til å ta inn sjokoladen, noe som gir oss god distribusjon.