Det er ikke bare smågodt som er prisdumpet nå før påske. Et sveip over hyllene i lavprisbutikkene viser at priskrigen strekker seg til det meste av påskevarer.

Les også: - Smågodt er altfor billig

Liker du å holde deg oppdatert på økonominyheter i Midt-Norge? Da anbefaler vi at du følger Økonomiadressa på Facebook!

Dumper prisen på egg

Hva med 18 egg til 12,90? Det er prisen Rema 1000 i Trondheim skilter med torsdag morgen. Og halvparten av vanlig pris på seks egg. Eller ketsjup og sennep til rundt seks kroner, hamburgerdressing til under ni kroner, brownies-kakemix til under 12, tomatsuppe til under syv kroner eller Grandiosa til 25 kroner?

- Veldig mange varelinjer har lavere pris nå enn for kort tid siden, men ikke alle prisreduksjonene er like merkbare som for eksempel priskuttet på smågodt. Men noen varer skiller seg ekstra ut nå før påske med særdeles lave priser, og det er tradisjonelle påskevarer, sier prissjef i Rema 1000, Stian Mårdalen.

- Blir det like voldsomme priskutt nå som før jul?

- Det er vanskelig å si. Vi har enkelte varer som er kommet inn i en prisspiral mot påske, for eksempel smågodt til 2,90 per hektogram. Den prisen er ekstremt lav; smågodt koster vanligvis 13–14 kroner per hekto, sier Mårdalen.

- Hvorfor skjer denne priskrigen nå?

- Inn mot høytid er det vanlig at priskrigen tilspisser seg. Påskekundene er ekstremt viktige og konkurransen skjerpes, ingen gir seg. I hvert fall ikke Rema 1000. Dette kommer bare kundene til gode, sier Mårdalen.

Les også kommentaren: Sykt billig

Les også: Vill priskrig på mat før jul

- Knalltøff konkurranse

Kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Arvin, lover også lave priser i deres butikker:

- Vi har jo lovet kundene at vi skal være minst like billige som de andre lavpriskjedene. Det er knalltøff konkurranse mellom lavpriskjedene, og dette er et eksempel på at den konkurransen virker. Men vi oppfordrer kundene til å ikke kjøpe mer enn det de pleier selv om prisen er lav, både av hensyn til miljø, og av hensyn til helse og tenner, sa Arvin til Adresseavisen onsdag.

Plakatproblem

Og det er de digitale prislappene du må følge med på, for papirplakatene henger ikke alltid med i svingene og kan vise for høy pris.

Årsaken til forvirringen ligger i hvordan prisene endres. Med et tastetrykk fra regionkontor eller hovedkontor, endres prisene i rekordfart etter hvert som kjedenes prisjegere oppdager at konkurrentene har kuttet prisen. Og nå før påske er det mer enn smågodteriet som får unormalt lav pris.

Et eksempel er Gilde grillpølse hvor Rema 1000 i reklamekampanje til kundene sier «Bytt og spar». På plakaten står det Gilde grillpølse 39 kroner og Nordfjord grill til 29 kroner. Men i den skarpe priskrigen som nå raser, er den reelle prisen på Gilde-pølsene 23,40 kroner. Et annet eksempel var i en annen Rema-butikk der smågodt-prisen på plakat var oppgitt til 5,90 kroner mens den riktige prisen var 2,90.

- En utfordring

- Dette er en utfordring for oss når prisene tidvis endres flere ganger om dagen. De fleste butikkene har gode rutiner på å enre plakatene og så er det i andre butikker vi må bli flinkere. Men det er alltid den laveste prisen som er oppgitt til kunden som gjelser, sier regiondirektør for Rema 1000 i Trondheim, Brynjar Hovstein.

- Er det viktig for dere at kundene oppfatter den riktige prisen?

- Ja, det er alltid viktig og vi beklager på det sterkeste om det står feil i butikken, sier Hovstein.

Også en del Kiwi-butikker har printede plakater i butikkhyllene sine og de raske prisendringene kan gi problemer også her.

- Butikkene våre er flinke til å bytte ut plakter, men nå er prisendringene så hyppige at det kan bli noe forsinkelser. Vi har ikke fått noen tilbakemeldinger på at det er skjedd feil, og kundene skal alltid være trygge på at prisen de ser på varen i butikken skal stemme med den de betaler i kassen. Men prisen på de digitale lappene og i kassa stemmer overens, sier Arvin i Kiwi.

Egg på billigsalg før påske i Rema torsdag morgen. Foto: Marianne Tønset
Tomatsuppe er igjen med på priskrigen, som før jul.
Onsdag morgen hang kjøpmanne opp disse plakatene. Et par timer senere var prisen endret fra sentralt hold til 2,90 kroner per hekto. Men plakan hadde ikke butikken rukket å endre.