DNB sikret omstridt gigantavtale

Sparebank 1 SMN tapte søksmålet og Danske Bank mistet storkunden Trondheim kommune.

Signering: DNB møtte opp mannsterk til signering med ny kunde: Kundeansvarlig Bente Kråbøl Grønning (t.v) og bedriftsmarkedsleder Jan Arild Bøhle på ene siden av kommunens finansdirektør Olaf Løberg og banksjef Ruth Karin Støreth Sørlie på den andre siden. Bak står innkjøpsansvarlig i kommunen Håkon Farstad og seniorrådgiver Hans Ole Rolfsen. 

Saken oppdateres.

Avtalen som fredag ble signert i Trondheim rådhus, er blant de største offentlige bankavtaler nord for Dovre.

Fra 1. mai overtar DNB Trondheim kommune som kunde etter å ha vunnet storanbudet foran Nordea og Danske Bank. Sistnevnte mister dermed avtalen de har hatt siden 2012.

Avtalen har en anslått verdi på mellom 3,5 og fire millioner kroner. Pengeflyten i Trondheim kommune tilsvarer årlig et sted mellom 12 og 14 milliarder kroner.

- Dette er en av regionens absolutt største og mest attraktive kunder og en signalkunde for oss. Derfor er det veldig hyggelig at Trondheim kommune nå har valgt DNB som hovedbankforbindelse i tre år med opsjon på enda to år, sier banksjef Jan Arild Bøhle, DNBs leder bedriftsmarked Sør-Trøndelag.

Les også: Her kuttes det i Trøndelag

Liker du å holde deg oppdatert på økonominyheter i Midt-Norge? Da anbefaler vi at du følger Økonomiadressa på Facebook!

Saksøkt av SMN

I kjølvannet av avtalen som nå er signert, sank Sparebank 1 SMN sitt forsøk på å gå rettens vei for å få delta i konkurransen om den attraktive kontrakten. I 2012 mistet Sparebank 1 SMN kommunen som kunde til Danske Bank og var i denne runden klar for å vinne storkunden tilbake.

Men SMN fikk anbudet sitt avvist og dermed ikke engang vurdert for ny kontraktsinngåelse fordi kommunen. Avvisningen førte til at Sparebank 1 SNM saksøkte kommunen med krav om midlertidig forføyning for å få et rettslig forbud mot at kommunen signerte ny avtale før retten hadde avgjort om avvisningen av SMNs tilbud var lovlig.

- Går ikke videre

Sør-Trøndelag tingrett behandlet saken i februar. Tvisten besto blant annet i kommunens rett til fritt å plassere sine likvide midler, både midler i Trondheim kommunes kraftfond og øvrige kortsiktige likvide midler. I tilbudet fra SMN oppfattet kommunen at SMN forutsatte plassering av kortsiktige aktiva hos dem, noe kommunen ikke ville forplikte seg til og avviste anbudet.

Tingretten ga kommunen medhold og idømte også Sparebank 1 SMN saksomkostninger på 233 805 kroner.

- Vi mente det ikke forelå vesentlig forbehold mot eller avvik fra kontraktsvilkår. Men kjennelsen fra tingretten var på sin måte klar, så vi går ikke videre med dette, sier Espen Isaksen Bakken, advokat for Sparebank 1 SMN i saken.

Les også: Sparebank 1 SMN setter tak på hvor mye du får låne


13 000 ansatte

Dermed var det klart for Trondheim kommunes bankbytte nummer tre på tre anbudsperioder. Fra mai vil om lag 13000 ansatte i kommunen få lønna si utbetalt fra DNB.

- DNB vil fra mai håndtere alt av betalingsformidling for kommunen og transaksjoner i forbindelse med finansforvaltning, selv om kommunen selv som forvalter gjeld og kraftfondets midler. Vi håper ansatte skal merke minst mulig til endringen, sier finansdirektør Olaf Løberg i Trondheim kommune.

- Er det en utfordring for kommunen å skifte bank såpass ofte?

- Det er alltid noe ekstraarbeid, men vi har bare god erfaring med bankbytte og er godt i gang med skiftet fra 1. mai og jeg tror det skal gå bra, sier Løberg.

- Har kommunen noen mening om det faktum at det nå ikke er en bank med norsk hovedkontor i Trondheim som får avtalen?

- Det har jeg ikke lov å ha noen mening om. Jeg er glad vi fikk tilbud fra såpass mange, og vi har ikke lov til å gjøre annet enn å velge det beste tilbudet, sier Løberg.

- Tapte på målstreken

Danske Bank kommenterer tapet av storkunden slik i en e-post fra Bjørn Frantz Peckel, ansvarlig for offentlig sektor i banken:

- Trondheim kommune har vært en god kunde for Danske Bank, og vi er lei oss for at det gode samarbeidet går til opphør i denne omgangen. Vi leverte kommunen et godt tilbud, men erkjenner at vi tapte på målstreken, og ser allerede nå fram til neste korsvei og ny anbudsrunde.

Les også: Har aldri kapret så mange kunder

På forsiden nå