- Dette er en bekreftelse på det lange forholdet vi har med det svenske Trafikverket, sier fungerende administrerende direktør Roar Østbø i en børsmelding onsdag.
Kontrakten går på drift og vedlikehold av systemene som krever inn køavgift i Stockholm.
Liker du å følge med på næringslivsnyheter fra Midt-Norge? Da anbefaler vi at du følger Økonomiadressa på Facebook!
- Køavgiften-systemet i Stockholm er en viktig referanse for oss, sier Østbø.
Flere avtaler
Kontraktsforlengelsen er verdt rundt 13 millioner kroner og er den første forlengelsen av den treårige kontrakten de fikk i 2013. Forlengelsen er for ett år.
Meldingen kommer bare to dager etter at selskapet forlenget en lignende avtale i USA. Den var verdt 16 millioner og varer i to år.
- Forlengelsene er et bevis på at det vi leverer er gode løsninger. Det er ingenting som er bedre enn å få fornyet avtaler, sier Østbø til Adresseavisen.
Tidligere i år fikk selskapet sin største kontrakt noensinne, til en verdi av 470 millioner kroner, på driften av slike systemer i Slovenia. Noen uker senere kom meldingen om at de også fikk forlenget avtalen de har med Statens vegvesen om å drifte innkrevningen langs norske veier.
- I tillegg har vi vunnet noen kontrakter i Thailand til en verdi av rundt 22 millioner kroner, og en i Florida til 75 millioner.
Når en da legger til kontrakten de fikk med det amerikanske militæret til en verdi av 13 millioner lover det godt for selskapet i 2016.
- God stim
Q-Free har lagt et tøft år bak seg, og fikk et negativt resultat i fjor. Som resultat av det satte selskapet inn tiltak for å kutte 70 millioner, blant annet gjennom å kutte mellom 20 og 25 stillinger.
- Vi trenger litt tid på å levere produktene, men det kommer til å bli en klar forbedring. Vi er inne i en god stim, med god ordretilgang. Fortsetter vi å vinne kontrakter slik vi har gjort til nå kommer vi nok til å ansette flere.
Selskapet har i rundt 430 ansatte fordelt på 20 land, og hovedkontor på Ranheim.
Lurer du på hvordan det gikk med Q-Free og andre trønderske selskaper på børsen i fjor? Da må du lese denne saken! (PLUSS)