Her er en enkel oversikt:

  • Pengene tilbake dersom rommet er betalt på forhånd.

  • Ingen erstatning hvis rommet bare er bestilt og ikke betalt.

  • Ingen erstatning for tort og svie, selv om streiken måtte ødelegge turen din eller påføre deg kostnader på annet vis.

- Du har krav på å få det du har betalt for. Hvis du har forhåndsbetalt for et besøk på et hotell eller en restaurant som er stengt fordi det er rammet, får du jo ikke det. Da kan du selvsagt ta kontakt med dem og be om at det gjøres noe med, sier kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet til Aftenposten.no.

Hun understreker samtidig at streik ikke er noe den enkelte bedrift kan klandres for.

- Det er slikt som kan skje, det må vi tåle. Derfor har du ikke krav på noe mer, sier hun.

Streiken ble et faktum da forhandlingene mellom NHO Reiseliv og Fellesforbundet endte i brudd på overtid lørdag formiddag. Fra søndag morgen går nær 3500 ansatte ut i streik. 623 av disse tas ut på ulike hoteller, restauranter og kantiner i Sør-Trøndelag.

Mulig å klage til kortselskap og Forbrukerrådet

Hvis det lar seg gjøre, går det an å avtale at besøket forskyves. Men i mange tilfeller er ikke det en god løsning, og du kan si nei til det.

- Vi oppfordrer folk til å ta kontakt der de har forhåndsbetalt for å finne en løsning. Da regner vi med at hotellene også er innforstått med kundenes rettigheter. Skulle de få problemer, kan de klage til oss.

Om hotellet er uvillig til å betale penger tilbake og du har forhåndsbetalt med kredittkort, går det også an å klage til kortselskapet. Kredittkort, men også Visa, har refusjonsordninger i slike tilfeller.

Her finner du samtlige hoteller, restauranter og kantiner som tas ut i streik i Sør-Trøndelag:

NHO regner med at det ordner seg

Jostein Hansen er direktør for arbeidslivspolitikk i NHO reiseliv og ledet arbeidsgiversidens forhandlingsdeligasjon i oppgjøret som endte i streik. Han forventer at rammede hoteller stiller opp for gjestene.

- Noen hoteller vil stenge nå, men de fleste vil holde åpent med hel eller redusert drift. I den grad det går utover gjestene eller de ikke greier å betjene dem, vil hotellene være behjelpelige med å skaffe hotellrom andre steder, sier han.

Han understreker at gjester som ikke får brukt hotellrommet de har bestilt, vil ha krav på penger tilbake - men ikke noe mer enn det.

- Streik er såkalt force majeure. Da har man ikke krav på noen erstatning siden dette er en hendelse bedriften ikke kan klandres for og dermed heller ikke har erstatningsansvar for, sier han.

Hansen påpeker samtidig at gjestene ikke bare kan la være å møte opp uten å melde ifra, da mister de rettighetene sine.

- De må kontakte hotellet og spørre om den inngåtte avtalen kan oppfylles eller ikke, eller om dette kan ordnes på annet vis. Gjesten kan ikke bare utebli.