Smågodt-priskrigen raste før påske, og før jul var det surkål, sirup og mandler som ble brukt som lokkemat for prishungrige nordmenn. Nå er kjedene i gang igjen, skriver Aftenposten.

Flere kjeder selger nå kroneis i åtte- eller sekspakninger til en pris som gir en stykk-pris på under tre kroner. Vanlig pris hvis du kjøper en kroneis løst, er over 20 kroner.

Agderposten melder at Kiwi har priset ned en rekke typiske 17. mai-varer, som sprøstekt løk, Wienerpølser, Safari-kjeks, is, ketchup, potetsalat, hamburgerdressing med mer.

- Ja, det er en ny priskrig på gang, på varer vi vet betyr mye for nordmenn til 17. mai, sier Kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi til Agderposten.

Hun sier til avisen at det er varer som er mest populære nå før 17. mai som teller nå. Blant annet alt som kan puttes på grillen, tilbehør til det og is.

Agderposten har funnet ketschup til 5 kroner flasken, sennep til 4,90, potetsalat til 5 kr. kg og hamburgerdressing til 5,7 kroner flasken.

Liten priskrig

Coop sier til Aftenposten at det er enkeltprodukter det er litt priskrig på, men avdramatiserer situasjonen og sier at dette ikke er i nærheten av det vi så før jul og påske.

- Rundt påske kostet vel ketchupen ned mot to kroner, så det er vel nok ketchup i norske kjøleskap til godt over sommeren, sier Coops informasjonssjef Harald Kristiansen til Aftenposten.

Han tror at det ikke kommer til å ta av med priskrigen på disse 17. mai-varene, til det er det for få handledager opp mot 17. mai.

Rema følger

I Rema-butikken Aftenposten besøkte fredag , var prisene satt ned tilsvarende prisnivået til Kiwi. Ingen av disse varene var utsolgt i den butikken Aftenposten besøkte, selv om det begynte å bli noe tynt i en del andre.

Rema svarer ikke på spørsmålet om de kommer til å følge etter Kiwi i priskrigen og hvilke varer de senker prisen på. Dette svaret kom på SMS fra informasjonsrådgiver Amalie Knudsen, med beskjed om å sitere prissjef Stian Mårdalen:

«Rema 1000 selger varer av høy kvalitet til lavest pris og vi jobber iherdig året rundt for å sikre at våre kunder får mest mulig for pengene når de handler hos oss. Vi følger markedet tett for å sikre at våre kunder får 17. mai og pinsehandelen til lavest mulig pris på Rema 1000.»

Venter flere priskriger til sommeren

Flere av kjedene Aftenposten har vært i kontakt med sier at de forvener flere priskriger i tiden fremover. Nå går vi inn i grillsesongen, og alle kjemper for å få kundene inn i sine butikker.

Ingen av kjedene vil si noe direkte om hva som venter kundene i sommer. Hvilke varer det er snakk om, holder de også helt tett om.

- Priskriger er kommet for å bli. Det er bare å følge med i hyllene. Men jeg håper ikke det blir samme dumping av varer vi så før jul og påske, sier en aktør som ikke ønsker å bli sitert.