– Vi tror vi trenger gode og langsiktige eiere, og at utbyttet er en forsikring for at vi har det også videre. Når vi i tillegg leverer et såpass godt resultat for 2015, mener vi det er riktig å øke utbyttet fra 1 kroner per aksje for 2014 til 1,25 kroner per aksje for 2015.

Det sa Bernt Olufsen, styreleder i Polaris Media ASA, da det skulle stemmes over hvilket utbytte aksjonærene i mediekonsernet skulle få under generalforsamlingen torsdag ettermiddag.

12 millioner

Økningen på 25 øre utgjør i overkant av 12 millioner kroner. Polaris Media omsatte i fjor for 1,7 milliarder, noe som er en nedgang på 4,4 prosent fra året før. Det til tross for at konsernet har opplevd en økning på 1,7 prosent i brukerinntekter, fra 452 millioner i 2014 til 462 millioner i 2015.

Men ikke alle var like fornøyde med at konsernet velger å øke aksjeutbyttet i en tid hvor bransjen er preget av kutt i stillinger.

– Jeg tror vi har en dyktig ledelse som har gjort alt de kan for å bedre økonomien i konsernet, og når de sier at kutt er siste utvei så tror jeg på det, sa klubbleder Kjersti Fikse Ness under et innlegg på generalforsamlingen.

– Men jeg lurer på om vi befinner oss i samme virkelighet når signaler om nedbemanning kommer samtidig som at utbyttet øker. Lesertallene øker, men vi trenger tid for å få opp inntektene. Kan vi ikke da ta ett år til med aksjeutbytte på en krone? Eller er det bare på bunn det skal spares?, spurte hun uten å få svar.

Forslaget falt

– Vi som jobber på det berømte «gølvet» er gjerne med på å bidra, men da vil vi at alle skal være med, sa Ness til forsamlingen, og leverte et forslag om at utbytte holdes på en krone slik det var i fjor.

Forslaget falt, uten noen videre kommentarer utover Olufsens.

I årsrapporten fra konsernet skriver de at «selskapet har som mål at utbyttenivået skal gjenspeile aksjonærenes ønske om god løpende avkastning, i tillegg til at selskapets behov for egen utvikling ivaretas».

Utfordrende

Generalforsamlingen startet med at konsernsjef Per Axel Koch orienterte aksjonærene om situasjonen i mediebransjen.

– Utfordringen vi står ovenfor er å få tilstrekkelig digital annonsevekst, men relativt sett var fjoråret et godt år, sa han under presentasjonen.

– Fra 2014 til 2015 så vi en oppgang på rene digitale abonnementer på 46 prosent, og det jobbes mye med balansegangen mellom det som skal ligge åpent og det som skal bak betalingsmur. Det er journalistikken som er kjernen i vår virksomhet.

Polaris Media har eierinteresser i 35 mediehus, deriblant Adresseavisen, Harstad Tidende og Romsdals Budstikke, i tillegg til trykkeri- og distribusjonstjenester med mer.