-  Markedet er enormt, og vi når markeder som den tradisjonelle grensehandelen ikke har sjanse til å dekke, sier Morten Hansson til Aftenposten.no.

Det var økningen av det tollfrie beløpet fra 200 til 350 kroner fra 1. januar 2015 som gjorde det mulig å starte nettsalg av godterier til norske kunder fra utsalg i Sverige.

Mens argumentene for å øke den tollfrie grensen dreide seg mest om behovet for å sikre nordmenn lettvint mulighet for å handle bøker, musikk og elektronikk i USA og England, hadde Morten Hansson, sjefen for Maxgodis.se, oppdaget et marked som ingen snakket om:

Godterier.

Alle vet at dette er en vare som står høyt på listen over ting nordmenn gjerne hamstrer når de drar på svenskehandel. Derfor startet han godterihandel på nett i mai fjor.

Det er ikke akkurat en kommersiell parentes de har kastet seg inn i: Det norske godterimarkedet er anslått til å være i overkant av 11 milliarder kroner.

- Responsen har vært formidabel. Bare i perioden fra mai og ut året i fjor omsatte vi for rundt 20 millioner kroner. I løpet av en treårsperiode tror jeg vi kan nå opp i 100 millioner kroner. Mange har hevdet at godteri er en vare folk kjøper på impuls. Det viser erfaringen vår ikke er tilfelle, sier Hansson.

Blant de mest populære godteriene er M & M, Dumle og leskedrikken Capri Sonne.

Oppskriften er veldig enkel

Varene bestilles og betales på nettet. Folk blir anbefalt å handle for ikke mer enn 330 kroner, fordi frakten fra lageret i Karlstad og til grensen er på 20 kroner. Tollfribeløpet inkluderer nemlig frakt.

Varene havner etterhvert på Post Nord-lageret på Langhus utenfor Oslo, derfra blir pakkene distribuert fortløpende. Hansson anslår at hver pakke er på rundt fem kilo.

- Vårt mål er å ligge på halvparten av prisen i Norge, og derfor er de norske butikkene våre konkurrenter - ikke butikkene på grensen, sier Hansson.

Mest salg har Maxgodis.se til Rogaland og Hordaland, og de selger også mye til Nord-Norge.

- Østlandet er selvsagt også et betydelig marked også, det er tross alt her befolknings- konsentrasjonen er størst, sier Hansson.

Vokser også i butikk

I grensebutikkene er godteri-stativene svært godt besøkt av nordmenn på handletur. Nordens største matvarebutikk, Maximat på Nordby kjøpesenter, sender ikke få tonn sjokolade over grensen i handleposene til nordmenn på shoppingturer.

Men sjefen for Maximat, nordmannen Ole Jörgen Lind, blir ikke skjelven over at det nå også er blitt konkurranse fra nettbaserte butikker:

- Jeg har kjent til denne muligheten en tid nå, men jeg kan ikke si at dette har påvirket oss. Vi har en salgsøkning i denne kategorien varer også, sier han.

Statssekretær Jørgen Næsje (Frp) i Finans- departementet sier tollfritaket gjelder uansett hva man importerer - nesten:

- Regjeringen ønsket å heve grensen for avgiftsfri import for å gjøre det enklere for folk å handle over nett uten altfor høye fortollingsgebyrer - som knyttet seg til avgiftsinnkreving av mindre beløp. Hva slags varer folk bestiller, så lenge det er lovlige varer, ønsker vi ikke å regulere ut over dagens begrensning, som ikke tillater alkohol og tobakk, sier han.