Næringslivet kutter sukkerinnhold

Mat- og drikkenæringen erkjenner at befolkningen får i seg for mye sukker og vil redusere sukkerinnholdet i sine produkter.

Norsk næringsliv erkjenner at overinntak av sukker er et problem og sier i notatet til helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) at de kan ta ansvar for å redusere sukkerinnhold i produkter.  Foto: Kent Skibstad/NTB scanpix

Saken oppdateres.

Et utvalg bestående av blant andre REMA 1000, Orkla, Norgesgruppen og Tine presenterte tirsdag et notat om sukkerreduksjon for helse- og omsorgsminister Bent Høie (H). Her skisseres konkrete tiltak for å få ned sukkerinntaket, både gjennom å redusere sukkerinnhold i eksisterende produkter og ved å utvikle alternativer med lavt sukkerinnhold eller alternativ søtning.

– Det er utrolig bra at dette kommer nå, og det er en god start å redusere sukker i ferdigprodukter. Ideelt sett burde vi ikke spise ferdigmat, men folk har det fryktelig travel. Da kjøper de den raske varianten, og da må den være sunnere, sier ernæringsforsker Oddrun Anita Gudbrandsen ved klinisk institutt I ved Universitetet i Bergen.

Tar tid

Utvalget påpeker at arbeidet vil ta noe tid. Flere av tiltakene krever utredning før de kan settes i gang. Det skal utvikles rutiner som sørger for at sukkerinnholdet i nye varer alltid vurderes, og at produkter merkes klart hvis de er tilsatt sukker. En reduksjon av sukkerinnholdet i eksisterende produkter må skje gradvis, slik at forbrukerne venner seg til ny smak og ikke bytter til søtere alternativer.

Notatet understreker at myndighetene må trå til med kunnskapsformidling, mer forskning og ikke minst et helhetlig regelverk de kan forholde seg til: Klare definisjoner av hva «tilsatt sukker» faktisk er og regler som gjør sukkerreduksjon attraktivt også for produsentene.

Gudbrandsen er enig i at myndighetene må på banen:

– De kan gjøre sunnere varer billigere eller usunne varer dyrere. Hvis problemet er at folk ikke får den rette informasjonen for å få bedre helse, må det kunne gjøres noe med det. Vi har jo en statskanal.

Upopulært

Bransjen er opptatt av at kunden selv må velge varer med mindre sukker, men går inn for at også plassering i butikk og pakningsstørrelse skal gjøre det lettere å velge sunnere. Gudbrandsen støtter strengere regulering:

– Det handler også om å redusere fristelsene, og der slår jeg et slag for å fjerne hverdagssjokoladen, både utvalg og plassering. Vi har et helt ekstremt utvalg av varer med masse sukker, billig og lett tilgjengelig, særlig når du står i kø og er sulten.

Hun er klar over at slike tiltak kan bli vanskelig å svelge for mange:

– Det kan nok skape reaksjoner à la det vi fikk med røykeloven, men det kan bli endringer som folk i ettertid er fornøyd med.

I notatet er alternative søtstoffer en nøkkel til sukkerreduksjon, og gruppen henviser til resultater for søtede drikker, der alternative søtstoff har gjort det mulig å oppnå en sukkerfri markedsandel på rundt 50 prosent.

Gudbrandsen er uansett svært spent på fortsettelsen:

– Når næringslivet går inn på denne måten har de virkelig muligheten til å gjøre noe for folkehelsa. Det kan bli bra.

På forsiden nå