Det var i forbindelse med at han nettopp hadde tatt over en ny bolig i Trondheim at Håvard Wettland Gossé og kona mottok den litt spesielle fakturaen fra Trønderenergi.

I forbindelse med overtakelsen ble strømabonnementet i boligen flyttet over på det nyinnflyttede paret. Men det drøyde litt før de hørte noe fra Trønderenergi, og etter kort tid byttet de til et nytt strømselskap. Da fikk de brev i posten.

- Det kom en konvolutt med et A4-ark der det sto at kraft og nettleie var satt til minus tre kroner. Men siden det ble sendt ut som papirfaktura, kom det et gebyr på 49 kroner oppå dette, forteller Gossé.

- Overrasket

Gossé stilte seg undrende til posten han hadde fått.

- Jeg ble overrasket, må jeg si. Det virker litt unødvendig bruk av deres og mine ressurser å sende ut en slik regning, også for miljøet, sier han.

29-åringen som til daglig jobber i Spætt film i Trondheim, bestemte seg for å legge ut fakturaen på Facebook-siden til strømselskapet og kommenterte: «Dette blir litt dumt. Eller hva, Trønderenergi?»

- Kom litt rart ut

Trønderenergi var kjapt ute banen, og allerede dagen etter fikk Gossé svar fra selskapet. Der skriver de at han skal se bort fra fakturaen, og at den er et resultat av en feil som følge av en ny rutine.

Kundedirektør i Trønderenergi, Arnt Inge Sætern, forteller at den nye rutinen Trønderenergi har innført er at de har begynt å kreve et gebyr på papirfakturaene de sender ut, slik de fleste selskaper nå krever. Feilen er ifølge Sætern at gebyret slo inn på et så lite beløp.

- Dette er en sluttfaktura som kunden har fått. Han kan ha fått et stipulert forbruk, og har han betalt for mye, skal han ha penger tilbake. Men på små summer slår gebyret litt rart ut. Derfor har vi innført grenseverdier. Det betyr at vi ikke krever gebyr på beløp som er på under 100 kroner, eller lavere enn minus 100 kroner, sier Sætern.

- Skal bestille e-faktura

Kundedirektøren forteller at problemet kunne vært unngått om Gossé hadde hatt e-fakturaavtale. Han forteller imidlertid at flesteparten av Trønderenergis kunder fortsatt mottar regningene sine gjennom papirfaktura.

- Vi anbefaler kundene våre å opprette e-faktura, sier Sætern.

Gossé forteller at han har pleid å ha e-faktura på sine strømabonnementer. Siden han nettopp hadde opprettet et nytt abonnement, rakk han imidlertid ikke å gjøre dette før regningen fra Trønderenergi kom i posten.

- Men jeg skal opprette e-faktura så fort som mulig. Jeg oppfordrer egentlig alle til å gjøre det, det er nok trær som hugges ned som det er, sier Gossé.

- Trønderenergi sier at du skal se bort fra fakturaen, har saken løst seg?

- Nå har jeg fått en ny konvolutt med tre nye A4-ark, der den gamle fakturaen er kreditert og en ny faktura med et lavere beløp ligger ved. Men jeg er litt usikker på hva jeg faktisk skal betale nå, så jeg tror jeg må ta en telefon til Trønderenergi for å få det riktig en gang for alle, sier Gossé.

Håvard Wettland Gossé fikk seg en overraskelse av det litt komiske slaget da han åpnet fakturaen fra Trønderenergi. Foto: Magnus Skatvold;privat