På et datarom i Steinkjer Rådhus sitter et knippe IKT-veiledere ved hver sin skjerm. Planen for dagen er å gå gjennom, og komme med innspill til, det nye læreverktøyet Skooler.

- Det er Microsoft Office som ligger i bunn for systemet, men alt kan tilpasses lokalt. Vi har for eksempel lagt inn et mobbevarsel her hvor elever kan melde fra om de blir mobbet, sier Jan Ove Karlsen, IT-veileder ved både Egge og Steinkjer skole.

Ett klikk på en selvforklarende knapp på skjermen, så er det bare å fylle ut informasjonen. Og nettopp det med selvforklarende knapper er viktig. Musepekeren går videre til en knapp som viser en lærer som står ved tavlen.

Les også kommentaren «Slik skal det gjøres»

Trondheimsfond inn med 20 millioner

- Alle skjønner at den knappen betyr undervisning. Bare tenk på alle de med lese- og skrivevansker og hvor mye enklere det blir for dem, fortsetter Karlsen.

Skooler tar opp kampen med etablerte verktøy som for eksempel It's Learning, og har trondheimsbaserte Viking Venture med på laget på investorsiden.

- Vi går inn med 20 millioner kroner og eier med det 41 prosent av opsjoner og aksjer i selskapet. Vi har vært på jakt etter et slikt system å investere i siden vi solgte oss ut av It's Learning for noen år siden, sier Erik Hagen, managing partner i Viking Venture.

Stort marked

Selskapet har sin opprinnelse i Moss. I stedet for å lage sitt helt egne system, slik de eksisterende plattformene for læringsverktøy har gjort, valgte gjengen bak Skooler å bygge sitt rundt Microsoft sine løsninger.

- Det gjør at lærere og elever kan jobbe i vante programmer i stedet for å måtte lære noe nytt. De aller fleste har jo et forhold til programmene til Microsoft, sier Lars Gunnar Fledsberg, administrerende direktør i Avantador AS som står bak programmet.

- I tillegg gir det oss et kjempemarked å jobbe inn mot. Nitti prosent av norske skoler bruker Microsoft, noe som også betyr at de i dette tilfellet bare trenger å kjøpe en ekstratjeneste fra sin tidligere forhandler fremfor å måtte kjøpe et helt nytt produkt fra en ny forhandler, legger tidligere styreleder og gründer bak selskapet, Tor Ove Henriksen, til.

De to gründerne påpeker at dette ikke er snakk om et helt system slik endel av de eksisterende aktørene har, men verktøy som brukes sammen med Microsoft sine løsninger.

Konkurransefordel

- Hadde vi skulle startet helt fra bunn av og bygget vårt eget system hadde vi ikke hatt sjans til å konkurrere mot de etablerte, men det å gjøre det på denne måten gir oss en konkurransefordel. Derfor føler vi oss komfortable med å ta opp kampen mot de etablerte systemene.

På halvannet år har de fått innpass hos rundt 600 skoler i Norge, og de ser også for seg å utvide markedet til både Sverige og Storbritannia.

- Vi må vise at vi lykkes hjemme før vi kan prøve oss borte, men vi har lyst til å se vestover og forsøke oss på det amerikanske markedet. Vi har store ambisjoner, avslutter Hagen.