Norwegian vurderer andre løsninger enn kontotrekk

Norwegian ser seg om etter nye måter å kreve inn flyseteavgiften på fra passasjerer som allerede har kjøpt billett. Planene om direkte kontotrekk har møtt massiv kritikk.

Norwegian ser seg om etter nye måter å kreve inn flyseteavgiften på.  Foto: Adresseavisen

Saken oppdateres.

Flyselskapet varslet onsdag flere tusen kunder om at de ville trekke 80 kroner i flyseteavgift og moms på 8 kroner direkte fra kortet til passasjerer som allerede hadde kjøpt og betalt billettene før 1. juni.

Torsdag bestemte selskapet seg for å avvente, etter kundestorm og refs fra Forbrukerombudet.

– Vi har ikke trukket noe ennå, og vi ser nå på om vi kan gi kundene andre måter å betale avgiften på, sier informasjonssjef Lasse Sandaker Nielsen i Norwegian.

– Må ha samtykke

Forbrukerombudet slo fast at flyselskapet ikke har lov til å trekke ekstrabeløpet fra kundenes konto uten samtykke og har sendt et brev til Norwegian med krav om forklaring.

– Vi skal svare på ombudets brev innen fristen og vil kunne si mer da, sier Lasse Sandaker Nielsen.

Hovedorganisasjonen for bank- og forsikringsbransjen, Finans Norge, sier seg enig i vurderingene fra Forbrukerombudet. Kundene må samtykke før de kan belastes for avgiften.

– Det må foreligge en skriftlig og tydelig avtale mellom kjøper og selger om at eventuelle ekstraomkostninger som måtte påløpe etter at kjøpet er gjort, kan belastes kunden i etterkant. Foreligger det ikke et slikt samtykke fra kunden, har ikke flyselskapet anledning til å hente penger fra kundens konto, sier kommunikasjonsdirektør Jan Erik Fåne i Finans Norge til Aftenposten.

Bør ta regningen

Forbrukeradvokat Ola Fæhn mener Norwegian selv må ta ekstraregningen, slik SAS har varslet at de vil gjøre overfor sine kunder.

– Jeg mener Norwegian må ta støyten for avgiften fordi denne billetten allerede er betalt idet man har bestilt på nettet og fått en fast pris. Da kan de ikke komme i ettertid og si at de vil ha mer, sier Fæhn til TV 2.

På forsiden nå