Sterk ordbruk i Twitter-krigen mellom Coop og Rema

- Ikke ekstremt profesjonelt, medgir Coop kommunikasjonsdirektør om Twitter-krigen med Rema 1000.

Utdrag fra twittermeldingene mellom Bjørn Takle Friis i Coop og Mette Fossum Beyer i Rema 1000 forrige måned viser noe av temperaturen i søndagskrigen.  Foto: Skjermdumper TWITTER

Saken oppdateres.

De representerer to av de tre dagligvaregigantene her til lands, i en konkurransesituasjon alle aktørene i bransjen beskriver som knallhard. Og som til tider gir svært opphetet ordveksling dem imellom. Også på Twitter.

Bjørn Takle Friis, kommunikasjonsdirektør i Coop, og Mette Fossum Beyer, kommunikasjonsdirektør i Rema 1000 har gått indirekte i tottene på hverandre på Twitter denne våren, særlig i krangelen om søndagsåpne butikker.

 Les også: «Det Reitan og Rema 1000 bedriver, er økonomisk kriminalitet»

«Skammelig»

Takle Friis er ikke alene om å ha kalt Rema 1000s sperrebånd-butikker for ulovlige; praksisen Rema 1000 innførte for syv uker i april og mai der ordinære butikker ble omgjort til søndagsbutikker ved hjelp av sperrebånd som avgrenset butikkarealet til 100 kvadratmeter, arealgrensen Stortinget har satt for butikker som lovlig kan ha det.

Men ikke mange har latt frustrasjonen over Rema 1000s stunt komme så tydelig til uttrykk i sosiale medier som Coops kommunikasjonsdirektør.

I den ene twittermeldingen etter den andre kaller han Rema 1000s søndagsstunt, som ble avsluttet 17. mai, for «lovbrudd», «skammelig» og spør «organisert kriminalitet?».

- Det Rema 1000 gjorde ble en provokasjon. Jeg fikk mange henvendelser fra våre kjøpmenn i Coop som sa at vi måtte reagere, gjøre noe, for å få en endring. Så meldingene på Twitter var for å få en reaksjon.

Les også: Rema avslutter bruk av sperrebånd

Les også: Rema politianmelder 120 søndagsåpne butikker

Søkte respons

- Det ble litt morsomt. Ikke ekstremt profesjonelt av meg, men her var det snakk om å ta ibruk alle mulige virkemidler for å få en respons, sier han til Adresseavisen.

I flere av meldingene har han tagget kulturminister Linda Helleland og justisminister Anders Anundsen. Som Adresseavisen har fortalt tidligere, fikk justisministeren også en henvendelse på epost fra Coops kommunikasjonssjef der sistnevnte ba statsråden gripe inn mot det Friis omtalte som «økonomisk kriminalitet med ekstremt stor gevinst».

Rema 1000s kommunikasjonsdirektør har tidligere sagt til Adresseavisen at hun opplever Friis anklage som «utrolig drøyt å si» og tilbakeviser at Rema har tjent på markeringen med sperrebånd-butikker.

- Coops regnestykke står seg ikke i noen sammenheng. Det vi tjente er gitt til veldedig formål. Realiteten er at våre konkurrenters og da særlig Norgesgruppens butikker i mange år har tatt inn store beløp på å ikke følge loven. Det vi gjorde var en markering for å vise at loven ikke ble fulgt, sa Beyer i Rema 1000.

- Over streken

Om Friis' twittermeldinger sier hun:

- Søndagsåpent var en sak med mye følelser for noen. Men også i sosiale medier er det viktig å skille sak og person og ikke gå over streken. Jeg mener vi har et felles ansvar for å sørge for en saklig debatt og ikke redusere oss til karakteristikker og personangrep.

Mette Fossum Beyer har ikke vært like ivrig på Twitter som sin kollega i Coop. Men hun har ikke vært fremmed for å tvittre om Coops søndagsbutikker hun mener bryter reglene.

Blant annet har hun lagt ut bilde av Coop Hansnes i Troms som ikke skal ha hatt tillatelse fra fylkesmannen til å holde åpent på søndager, men likevel har det. Da VG tok saken om denne butikken, var ikke Beyer sen med å viderebringe saken via Twitter.

Da en Coop-eid Matkroken-butikk stengte dørene en søndag, med forklaringen «p.g.a. krangel med Rema», var Rema 1000s kommunikasjonsdirektør sin reaksjon på Twitter: «Jøss, til nå har @CoopNorway sagt at det viktigste er å holde seg til regelverket. Her er den egentlige grunnen».

Ga seg

Det har vært roligere fra Beyer på Twitter i det siste hva gjelder kritikk av konkurrentene.

- Jeg må innrømme at det ble ubehagelig og til tider litt for drøyt for det offentlige ordskifte. På et tidspunkt fant jeg ut at nå svarer jeg ikke mer. Det er jo begrenset hvor mye tid man kan bruke på svare på sinte meldinger som ikke bringer debatten noe videre, sier Mette Fossum Beyer.

Etter den verste søndagskrangelen har gitt seg, er det også blitt roligere fra Coops side.

- At Rema trekker frem denne lille butikken i Troms som eksempel, så setter det ting i perspektiv og viser hvor lite argumentasjon de har, sier Bjørn Takle Friis.

- Utvekslingene på Twitter viser at det er ekstrem konkurranse og vi gjør på en måte det vi kan for å knekke konkurrentene. Nå er vi ferdig med den biten. Jeg er glad for at det endte sånn som det gjorde, at Rema 1000 avsluttet sperrebånd-bruken, sier Friis.

Coops kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Twitter-krig med Rema i mai. 
        
            (Foto: Kristin Svorte)

Coops kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Twitter-krig med Rema i mai.  Foto: Kristin Svorte

Mette Fossum Beyer, kommunikasjonsdirektør i Rema 1000. 

Mette Fossum Beyer, kommunikasjonsdirektør i Rema 1000. 

På forsiden nå