- Forliket sier at Den Norske Isbilen skal parkere de to bilene som egentlig skulle vært kjørt av dem som streiker, sier Johnny Sletvold, leder i Norsk Transportarbeiderforbund Midt-Norge.

Norsk Transportarbeiderforbund skulle etter planen møte Den Norske Isbilen i Sør-Trøndelag tingrett mandag til en muntlig forhandling for å få stoppet fremtidige blokader ved lokalet på havnen i Stjørdal, men partene inngikk forlik før saken kom så langt.

To blokader

Fagorganisasjonen har ved to anledninger utført blokader sammen med sympatisører fra andre LO-forbund og representanter for partiet Rødt fordi Norsk Transportarbeiderforbund mener Den Norske Isbilen driver streikebryteri ved at de lar andre kjøre rutene de to streikende vanligvis kjører, noe Den Norske Isbilen hele tiden har avvist.

- Vi har hele tiden forholdt oss til reglene og kjørt tilsvarende mindre som de to streikende representerer. Nå er vi blitt enige om å legge frem våre kjøreruter slik at de lettere kan kontrollere hva vi gjør. Vi har aldri bedrevet streikebryteri, sier Tor Andersen, konstituert daglig leder i Den Norske Isbilen.

- Det viktigste for oss var å få fastlagt at det ikke blir noen fremtidige blokader.

Den Norske Isbilen ønsket en midlertidig forføyning om at blokadene er ulovlige.

- Vi hevder at det ikke var en ulovlig blokade ettersom det var en blokade av arbeidskraft. Nå vil vi ikke få rettens svar på om blokaden var lovlig eller ikke, men vi står på at vi hadde rett til å gjennomføre den, sier Sletvold.

Uenighet om tariff

Streiken har sitt utspring i at to ansatte i Den Norske Isbilen, som er fagorganisert i Norsk Transportarbeiderforbund, vil ha sistnevntes tariffavtale som gjeldende fremfor den nåværende tariffavtalen Den Norske Isbilen har med Negotia.

Negotia er tilknyttet Yrkesorganisasjonens Sentralforbund.

- Dessverre har vi ikke kommet noe lengre med arbeidet der. Bedriften vil ikke ha en tariffavtale med oss, sier Sletvold.

- Vi ønsker å beholde den avtalen vi har, og fastholder at tariffavtalen til transportarbeiderforbundet ikke egner seg for en salgsvirksomhet som oss, sier Andersen.

Kjøreregler

- Vi har vært i kontakt med forbundet, men i første omgang har vi konsentrert oss om kjørereglene for streiken.

Den Norske Isbilen i Stjørdal har 12 ansatte, hvorav fire er faste ansatte på heltid og åtte er sesongansatte som jobber fra mars til september. Det er fra disse kontorene hele det trønderske markedet dekkes. Selskapet er en underavdeling av Den Norske Isbilen, som totalt har over 100 selgere som har tariffavtale med Negotia.

Hovedselskapet hadde i 2014 en omsetning på 132,4 millioner kroner, og et overskudd før skatt på 3,8 millioner.