For noen få måneder siden bygget Rema 1000 om en av sine butikker, skriver Aftenposten. Den skulle bli testbutikk, blant annet for økologiske varer. Den gangen sa Rema-sjef Ole Robert Reitan at de kom til å satse mer på økologisk mat.

– Dette er den første veldig konkrete satsingen på økologisk mat i Norge, sier Reitan til Aftenposten om kjøpet av Kolonihagen.

Kolonihagen driver blant annet salg og distribusjon av kortreist økologisk mat gjennom Kolonihagen Bakeri, restauranten Kolonihagen Frogner og abonnementsordning med levering av mat på døren.

Målet er å tilby økologiske produkter fra Kolonihagen i alle de 570 Rema-butikkene.

Han viser til satsingen i Danmark, der de for rundt seks år siden kjøpte Gram Slåt, en økologisk gård. Denne ble utgangspunkt for satsingen på økologisk mat i Danmark.

– Kolonihagen er ikke helt det samme som vi har i Danmark, men det er i slekt, sier Reitan.

Bryggeri og bakeri

Han ser for seg at den lille bedriften skal beholde spiriten, kompetansen og være Norges beste kompetansemiljø for å fremme utviklingen av økologiske produkter.

Et av de første målene er å skalere opp enkelte av produktene slik at de blir tilgjengelige i alle Rema-butikkene.

– Sakte, men sikkert skal vi få mer volum på noen av produktene. Dermed vil vi også kunne få en lavere pris, noe som igjen vil øke volumet, sier Reitan.

LES OGSÅ: Alle slår Rema 1000

I dag driver Kolonihagen både et bakeri og bryggeri, i tillegg til restaurant og utsendelse av matkasser. Dette kommer Rema til å fortsette med.

– Kolonihagen sier de vil forandre verden. Det vil vi gjerne være med på! Jeg tror økologi er et av de viktigste enkelttiltakene vi har for å sørge for bærekraftig produksjon. Nå er også teknologien kommet så langt at det er mulig å få til gode priser på økologiske produkter, sier han.

Finnes ikke nok produkter

– Det var et veldig ambisiøst mål. Vil prisen på varene da komme i andre rekke?

Økologiske kyllinger er nesten umulig å oppdrive i Norge. Rema jobber for at all produksjonen på Stange skal bli økologisk. Disse kyllingene er fra et kyllinghus i Tistedalen utenfor Halden, hos den økologiske bonden Kjell Birger Frøyland. Anette Karlsen

– Pris vil alltid være viktig. Nå kan vi bruke pris til å sørge for å endre forbrukervaner. Men vi ska bruke tid, dette er et langt lerret å bleke. Foreløpig finnes det heller ikke nok produkter, men gjennom å sørge for at etterspørselen øker, øker også motivasjonen for norske bønder til å legge om. Vi vil bidra til et skifte, sier Reitan.

LES OGSÅ: Norgesgruppen lover opprydning, men Rema tror ikke på dem

Hva Rema har betalt for Kolonihagen ønsker Reitan ikke å fortelle.

– Det husker jeg ikke i farta, sier han litt spøkefullt før han legger til:

– Det er noe alle sammen er fornøyd med.

Gründeren blir med videre

Rema går inn med en eierandel på 82 prosent, Kolonihagens gründer Jon-Frede Engdahl blir sittende på resten.

– Kolonihagen er drevet at et ekte ønske om å endre verden og det kan Rema 1000 virkelig gjøre med sin kunnskap, kraft og kompetanse, og ikke minst muligheten til å nå utrolig mange kunder, sier Engdahl.