Hvis du har bestilt pakkereise, men opplever at du ikke får det du har betalt for, hvilke rettigheter har du da? Når har man rett til å klage og hva har man ikke grunnlag for å klage på? Pakkereiseloven fastsetter hvilke rettigheter du har på pakkereiser.

- Får du ikke det du er lovet, kan du klage på pakkereisen. En typisk ting du kan klage på er hvis du har bestilt rom med utsikt, men ser rett i en betongvegg fra hotellrommet, sier kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, Martin Skaug Halsos.

Kan be om prisavslag

Blir du innkvartert på et annet hotell enn hva du opprinnelig bestilte, skal det nye hotellet holde samme standard som det hotellet du hadde bestilt, eller bedre. Hvis ikke arrangøren klarer å oppfylle dette snarest, er det en mangel og du kan be om prisavslag.

- Du kan ikke klage på noe som reiseselskapet ikke kan gjøre noe med, opplyser Skaug Halsos.

Dette betyr at du for eksempel ikke kan klage på dårlig vær eller ubehagelige hendelser.

Les vilkårene

Velger du å reise uspesifisert, må du forvente enkel standard. Du aksepterer vilkårene når du bestiller, og det kan derfor bli vanskelig å få medhold i en klage.

- Planlegger du å reise uspesifisert, er det viktig at du leser nøye gjennom vilkårene før du bestiller. Det samme gjelder hvis du skal bestille «all inclusive», oppfordrer Skaug Halsos.

Dette har du krav på

Hvis reisen ikke ble som avtalt, kan du kreve at arrangøren ordner opp. Pakkereiseloven åpner for at du kan få prisavslag dersom pakkereisen har mangler som arrangøren ikke klarer å ordne opp i. Forbrukerrådet opplyser om at hvis du har lidd et økonomisk tap, kan du ha krav på erstatning. Det vil også i spesielle tilfeller være mulighet for å få erstatning for andre typer ulemper, slik som for eksempel vedvarende støy. Er manglene så store at formålet med reisen ikke oppfylles, kan du kreve heving av kjøpet, men dette er det svært strenge vilkår for.

Slik går du frem

Er du misfornøyd og ønsker å klage, anbefaler Forbrukerrådet å ta dette opp med reiseselskapet med én gang. Reiseselskapet må få anledning til å forsøke å ordne opp i problemene.

- Hvis ikke det hjelper bør du sørge for å sende en skriftlig klage til turoperatøren. Slik har du bevis på at du klaget på stedet. Ta dette opp med reiseselskapet når du kommer hjem. Når du fremdeles ikke frem, kan du ta saken videre til pakkereisenemnda.

Skaug Halsos forteller at Forbrukerrådet får mange spørsmål om pakkereiser.

- Folk har spørsmål om kvalitet og hva de kan forvente. De har også spørsmål om pris og seriøsitet fordi mange kommer over tilbud de synes er for gode til å være sanne. Vi anbefaler da å sjekke om reiseselskapet er med i Reisegarantifondet, sier han.

Kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, Martin Skaug Halsos. Foto: Ole Walter Jacobsen