Doblet salget av design-jeans

Trondheims-selskapet Livid Jeans fortsetter å vokse, og doblet omsetningen i fjor.

Magnus Schatvet selger jeans og andre klær i butikken i Olav Tryggvasons gate. 

Saken oppdateres.

Livid Jeans hadde 13 millioner kroner i inntekter i fjor, og det er en økning på 7,6 millioner fra 2014. Gründeren som startet Livid Jeans i 2012, Jens Olav Dankertsen, forklarer økningen slik.

- Vi har økt distribusjon i både Norge og ute i Europa. Livid Jeans selges i 56 butikker fordelt på 12 land, og vi har blitt mer kjent og har fått flere faste kunder. Det tror jeg handler om at kundene ser at det er en god investering å kjøpe kvalitetsplagg, og er fornøyd med produktet og servicen, sier Dankertsen.

LES PÅ PLUSS: Trønder-designere vender Paris ryggen

For gjemt i Kjøpmannsgata

Omsetningen fordeler seg på morselskapet Livid Jeans med 8,2 millioner kroner, og Livid Jeans Retail med 4,8 millioner. Sistnevnte er butikken, som åpnet i Olav Tryggvasons gate i Trondheim i august i 2014.

- 2015 er det første fulle året for butikken. Vi fikk seks måneder til å kjenne på markedet i Trondheim. Butikken lå tidligere i Kjøpmannsgata og var ikke så tilgjengelig. Det er veldig kjekt å få vist frem det vi gjør, og beliggenhet har mye å si. Vi har ikke et konsept som skal ligge midt i den tyngste handlegata, men heller i en roligere gate hvor det fortsatt går en del folk forbi og den blir lagt merke til, sier Dankertsen.

LES OGSÅ: Johnnylove åpner motehus i Midtbyen

Liker du å holde deg oppdatert på næringslivet i Midt-Norge? Da anbefaler vi at du følger Økonomiadressa på Facebook!

- Så høy vekst ikke sunn

Overskuddet i begge selskapene økte også i fjor. Dankertsen forteller at de har budsjettert med fortsatt vekst i år.

- Vi budsjetterer med en omsetning på 17 millioner. Vi hadde 400 prosent vekst de to første årene, og 142 prosent fra 2014 til 2015. En så høy vekst er ikke sunn å ha for lenge. Nå fokuserer vi på driften og bygger organisk vekst. Vi holder på fundamentet som er kvalitetsplagg, sier Dankertsen.

Livid Jeans produserer buksene både i Trondheim og i Portugal. I Trondheim lages det skreddersydde jeans etter mål av kunden, mens i Portugal sys buksene på en fabrikk. Jeans står for 60 prosent av omsetningen, resten er fra salg av overdeler.

LES OGSÅ: Trondheimsbedriften mer enn tredoblet inntektene

- Vil ikke ha skinny

Det er ulike typer folk som kjøper skreddersydde jeans, forteller Dankertsen.

- Det er alt fra 20- til 60-åringer. Det er en veldig spredt kundegruppe. Noen handler her fordi det er laget i Norge, andre fordi de ikke finner passformer som komplimenterer kroppen sin. Du finner stort sett én passform i dagens marked, og det skinny. Mange faller utenfor den passformen. Men nå tror jeg det går mot videre trender, sier Dankertsen.

En skreddersydd Livid jeans koster rundt 2799 kroner, avhengig av hvilket materiale den lages i. Buksene produsert i Portugal koster fra 1299 kroner.

LES OGSÅ: Én av tre nordmenn klarer ikke å lukke klesskapet

- Ikke for damer

Livid Jeans sier stort sett nei til å skreddersy jeans til damer.

- Det er fordi det er veldig utfordrende i de kvalitetene vi lager bukser, som er stive bomullskvaliteter. Men vi har et bredt utvalg med damemodeller produsert i Portugal i stretchkvaliteter. Våre jeans skal være jeans, og da er det viktig at en ikke ser stretchen i stoffet. Er det mye polyester i stoffet, ser man det, sier Dankertsen.

Den lave kronekursen målt mot andre valutaer, har gjort innkjøp av varer fra utlandet dyrere for Livid Jeans.

- Særlig at dollaren har poppet opp i 8,50 kroner og euroen i 9,50 er utfordrende. Vi har prøvd å ikke bli så mye dyrere ut til kundene, sier Dankertsen, som samtidig påpeker at den lave kronekursen gjør de norskproduserte klærne billigere i utlandet.

LES OGSÅ: Hedret for god design

Vil vise bomullsplukkeren

Dankertsen forteller at Livid Jeans nå vil gi kundene større innblikk i produksjonen.

- Vi vil gi innblikk i hele produksjonsprosessen, helt tilbake til bomullsplukkeren. Det er veldig krevende å innhente all informasjonen. Poenget er å vise kompleksiteten i verdikjeden, og at det er mennesker i alle ledd som skal ha lønn for det de gjør. Vi passer på at vi følger spilleregler om lønnskostnader, at avfall hentes og fraktes riktig og så videre. Det er opp til forbrukerne om dette er interessant. For oss handler det om verdiene varemerket er bygd opp på, sier Dankertsen.

Livid Jeans årsregnskap 2015

Tall i millioner kroner. (Tall i parentes for 2014.)

  • Inntekter: 8,2 (4)
  • Driftsresultat: 0,3 (0,1)
  • Resultat før skatt: 0,7 (0,3)
Livid Jeans Retail årsregnskap 2015

Tall i millioner kroner. (Tall i parentes for 2014.)

  • Inntekter: 4,8 (1,4)
  • Driftsresultat: 0,6 (0,4)
  • Resultat før skatt: 0,6 (0,4)
Renata Kovalova har sydd jeans og klær for Livid Jeans i tre år. Bak henne sitter Rebecca Lockert. 

Renata Kovalova har sydd jeans og klær for Livid Jeans i tre år. Bak henne sitter Rebecca Lockert. 

Jens Olav Dankertsen etablerte Livid Jeans i 2012.
 

Jens Olav Dankertsen etablerte Livid Jeans i 2012.  

Buksene produseres både i Trondheim og i Portugal. I Trondheim lages det skreddersydde jeans etter mål av kunden, mens i Portugal sys standardmodeller. 

Buksene produseres både i Trondheim og i Portugal. I Trondheim lages det skreddersydde jeans etter mål av kunden, mens i Portugal sys standardmodeller. 

På forsiden nå