– De kundene som er aktive overfor banken, vil få bedre betingelser og billigere tjenester enn de som ikke er det, sier administrerende direktør i analyseselskapet Cicero Consulting, Kristian Enger.

En analyse selskapet har gjennomført, viser at bankene ikke forholder seg til faste prislister på samme måte som før. Bankene har begynt å strekke seg langt for å vinne nye kunder og beholde de gamle ved å tilby de individuelle priser.

– Forskjellsbehandling

– Et eksempel på dette kan være at kunder som i utgangspunktet ville fått samme rentesats opplever store individuelle forskjeller, avhengig av deres dialog og pågåenhet overfor banken, forklarer Enger.

Forskjellsbehandlingen av kunder har også ført til at forbrukerne sliter mer med å sammenligne prisene og tilbudene mellom de ulike bankene.

Norsk Familieøkonomi måtte for første gang på 21 år avlyste sin årlige kåring av «Norges beste bank» med den begrunnelse at det er umulig å sammenligne reelle priser.

Kundene diskrimineres

Forbrukerrådet mener forskjellsbehandlingen virker diskriminerende overfor kundene.

– Unge akademikere med god økonomi får de beste betingelsene, mens eldre, lojale og tillitsfulle bankkunder kan oppleve å måtte stille bakerst i køen for de gode betingelsene, sier fagdirektør i Forbrukerrådet, Jorge Jensen.

Han er også svært kritisk til produktpakkene som bankene har begynt å tilby kundene i mye større grad. Ved inngangen til 2016 fant de ut at blant 471 av boliglånene som tilbys norske forbrukere med flytende rente, var det bare 14 som kunne kjøpes uten at man samtidig måtte kjøpe et annet finansielt produkt.

– Trenden er at kundeforhold kompliseres. Enklere produkter vil gjøre det lettere å sammenligne priser. Da blir det også enklere for kundene å ta gode valg, sier han.

Ikke enig

Finans Norge mener derimot at den knallharde konkurransen mellom bankene er til fordel for kundene, fordi det har ført til lavere lånerenter og lavere marginer for bankene.

– Som forbruker kan man ikke noe annet enn å juble over en slik utvikling, sier informasjonsdirektør Tom Staavi.

Han avviser påstanden om at det er blitt vanskeligere for kundene å sammenligne priser mellom bankene.

– For det første er det å sammenligne prisen på et lån svært enkelt, det er tall som skal sammenlignes. For det andre, så finnes det ulike digitale generatorer som kan hjelpe deg med jobben, sier han.

Staavi mener også at Forbrukerrådets påstand om diskriminering er urimelig. – Det er helt vanlig i alle markeder å ha ulik pris, eller rabattpolitikk overfor ulike kundegrupper, sier han.