Vil selge mat og drikke for seks til syv millioner

Selv om Bruce Springsteen-konserten genererer store inntekter for arrangørene koster det også sitt å arrangere så store konserter.

Saken oppdateres.

- Jeg tror nok raskt vi kommer til å selge nærmere 20 000 liter øl og en plass mellom tre og fem tonn med hamburgere, wraps og pølser. Basert på tidligere erfaringer fra tilsvarende arrangementer tipper jeg at vi kommer til å omsette for en plass mellom syv og åtte millioner kroner inne på konsertområdet tirsdag, sier Kristian Digre, daglig leder i Trondheim Concerts AS.

20 000 liter øl betyr at de rundt 37.000 publikummerne som skal på konserten i snitt kommer til å drikke en drøy halvliter hver, og hver og en av oss kommer i snitt til å legge igjen en tohundrelapp.

- Vi legger opp til betaling med kort og kontanter. Det er så mye folk som skal hit, så vi holder oss til løsningene vi er sikre på at fungerer.

LES OGSÅ: Bruce i byen kan bety 50 millioner for næringslivet

LES OGSÅ: Solgte for 30 millioner på 21 minutter

Idrettslagene får sitt

Den estimerte omsetningen inkluderer også bandeffekter som Bruce Springsteen og bandet har med seg til byen. Den delen av omsetningen anslår Digre at kommer til å utgjøre en plass mellom en og to millioner kroner.

- Når det gjelder merchandise fra bandet er det vanskelig å anslå. Da Elton John var i Trondheim ble det solgt lite, mens da Nightwish spilte ble det solgt eventyrlig mye. Springsteen er nok også en som selger mye, men vi får se når tallene er på plass onsdag.

Trondheim Concerts leier inn blant annet inn idrettslag til å ta seg av arbeidet inne på konsertområdet.

- Det er mange som er her og jobber, og det skaper gode inntekter for lag og foreninger i nærområdet og i omkringliggende kommuner.

Investerer for fremtiden

Han påpeker at dette ikke er et arrangement som kommer til å gi selskapet noe kjempeoverskudd, selv om de kommer til å tjene penger på det.

- Når en arrangerer på en arena for første gang er det alltid begrenset hva en sitter igjen med. Vi har måttet gjøre ekstra investeringer for å være på den sikre siden, og for at det skal gå sømløst både for artistene, publikum og de som skal jobbe der, sier Digre og legger til at de investerer for fremtiden.

- Vi tenker langsiktig, og håper at dette er noe vi kan gjøre igjen flere ganger fremover. Da er det viktig med et godt grunnlag.

En konsert på en slik størrelse får også ringvirkninger for resten av byen. Det er tidligere blitt anslått at rundt 50 millioner kroner kommer til å regne på trøndersk næringsliv som resultat av konserten.

På forsiden nå