- Vi har hatt ukentlige henvendelser om hotellrom siden vi la ut billettene i april, sier Stein Vanebo i Trondheim Concerts AS.

For mens billettene ble solgt ut i løpet av drøyt 20 minutter, forsvant hotellrommene bare timer senere.

- Vi var fullbooket tett etter at billettene var utsolgt. Det var veldig stor pågang, og den økte igjen da de la ut ekstrabillettene forrige uke, sier Hilde Kvernrød, hotelldirektør for Clarion Hotel & Congress på Brattøra.

Trekker mye folk

Hun forteller at avbestillinger gjør at de har noen rom ledig, men at disse nok kommer til å forsvinne fort.

- Springsteen i Trondheim er jo en «once in a lifetime experience», og han trekker mye folk. Det er en fantastisk jobb som gjøres for å få slike som ham til byen, og i tillegg til at det setter Trondheim på kartet gir det mye til næringslivet. Folk som kommer hit for å se ham legger gjerne inn en ekstra natt ettersom det likevel er ferie, sier hun og legger til at juli normalt er lavsesong for hotellet.

- Normalt ville vi hatt et belegg på mellom 50 og 60 prosent, men nå er det fullt. Jeg tror egentlig ikke det er så veldig mange hoteller i byen som har mye ledige rom.

Positivt for hotellnæringen

- De fleste Scandic-hotellene i sentrum er fullbooket. Det eneste som kan finnes er rom som legges ut fortløpende ved kansellering av bestillinger, sier Kristian Røise Dahl, kommunikasjonsrådgiver i Scandic Norway.

Han forteller at de rommene forsvinner nesten like fort som de legges ut.

- Så store arrangementer som denne konserten har en klar positiv effekt på hotellbelegget i Trondheim sammenlignet med normalsituasjonen om sommeren. Og det fører også til at hotellene våre utenfor sentrum får økt belegget sitt etter hvert som sentrumshotellene fylles opp.

Han påpeker at også de andre arrangementene i Trondheim denne sommeren er med på å trekke opp hotellbelegget.

- Både Elton John-konserten, UEFA Supercup-finalen på Lerkendal, Van Morrison-konserten og andre arrangementer bidrar positivt til hele hotellmarkedet i Trondheim.