Trondheimsselskapet skal levere et nasjonalt bombetalingssystem for lastebiler, og kontrakten er den største som Q-Free har fått noensinne.

Allerede i midten av mars i år varslet Q-Free om storkontrakten, men alle de tre andre selskapene som konkurrerte om avtalen klaget på tildelingen. Nå har slovenske myndigheter avvist klagene, og er avtalen snart klar undertegnelse, opplyser finansdirektør Roar Østbø i Q-Free.

- Etter kontraktssigneringen har vi tolv måneder på å levere systemene sier Østbø, som anslår at avtalen vil bli underskrevet innen utgangen av tredje kvartal.

Aksjekursen til Q-Free var tirsdag ettermiddag opp rundt tre prosent etter av avtalen ble kjent.

Service- og vedlikehold

Selskapets samarbeider med selskapet Telekom Slovenije, Slovenias motstykke til Telenor, om kontrakten. Motparten er selskapet Dars d.d., som drifter det slovenske motorveisystemet.

Q-Frees andel av avtalen er verdt 472 millioner kroner, og Østbø sier at rundt halvparten vil bli utbetalt i løpet av de første tolv månedene etter oppstart. Deretter starter en periode på ti år hvor Q-Free får ansvar for service- og vedlikehold på bomstasjonene, og i denne perioden vil resten av kontraktssummen utbetales.

Østbø sier at avtalen er et resultat av at de kjøpte det slovenske selskapet Traffic Design for noen år tilbake, og han sier at selskapets miljøer både i Norge og Slovenia skal samarbeide om arbeidet.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

- Lønnsomt

Q-Free har i de siste årene rettet virksomheten mot såkalt intelligente trafikksystemer (ITS), som blant annet dreier seg om trafikkovervåkning, styring av lyskryss, parkeringsløsninger og lignende.

Slovenia-kontrakten har derimot utgangspunkt i selskapets velkjente bomsystemer, og Østbø sier at det er et svært lønnsomt prosjekt basert på kjent teknologi.

Q-Free har nå rundt 450 ansatte, og kontorer i 20 land.

Etter første kvartal i år hadde selskapet inntekter på 219 millioner kroner, og et underskudd før skatt på 11,7 millioner kroner.