Kuttene ble presentert for de ansatte på et allmøte torsdag morgen.

Alle avdelinger i Adresseavisen vil bli påvirket av kuttene. Totalt skal mellom 60 og 75 årsverk kuttes frem mot 2020, som er perioden da spareprogrammet og de resultatforbedrende tiltakene skal ha effekt.

Mellom 35 og 40 årsverk vil forsvinne innen 2017. Mellom 15 og 20 av disse tas fra redaksjonen. Adresseavisen har i dag rundt 230 årsverk.

Totalt har de resultatforbedrende tiltakene en effekt på 110-130 millioner kroner frem mot 2020.

For å gjennomføre nedbemanningen er det satt av betydelige midler til sluttpakker. Det vil også bli tilbudt AFP til ansatte som kvalifiserer til det i perioden.

Samme dag som kuttene i Adresseavisen ble lagt frem, annonserte også Aftenposten nye kutt. Ifølge NTB kutter Oslo-avisen 40 årsverk og skal spare 100 millioner kroner.

- En tung dag

Klubbleder i Adresseavisens redaksjon, Kjersti Fikse Ness, beskriver tallene som ble lagt frem på allmøte torsdag som dramatiske.

- Det er tall som det er vanskelig å forholde seg til. Selv om de ikker er uventet, må man gjøre en realitetsorientering som er en vanskelig øvelse. Man må ta stilling både til eget liv og hvordan jobben skal være fremover, sier Ness.

Hun sier at det er en tung dag for de ansatte.

- Man skulle ønske at premissene for kuttene var som en ballong det bare var å sette en nål i. Men når man ser på prognosene og fremskrivningene fremover, da synker alvoret inn. Det er en tung dag, og store tall å ta innover seg, sier Ness.

- Det er også varslet kutt som ser ut til å komme etter 2017, hva tenker du om dette?

- Det er todelt. På en side er det negativt å vite at det sannsynlig kommer flere nedbemanninger i en neste runde, når man nettopp har gjennomført en beintøff nedbemanningsrunde. På den andre siden er det bra at man tar seg tid til å finne nye inntekter, og ser på alt som gjør det mulig å unngå nye kutt, før man vedtar dem. I beste fall ser det bedre ut når man skal vurdere nye runder, enn det gjør i dag, sier Ness.

Fall i annonseinntektene

Bakgrunnen for kuttene er i hovedsak nedgangen i annonseinntekter som har rammet mediebransjen de siste årene.

I tillegg til mindre inntekter fra papirannonser, har konkurranse fra blant annet Facebook og Google innen digitale annonser gjort at også de digitale inntektene har falt.

- Mediebransjen står midt oppe i en tøff situasjon hvor vi merker sterk konkurranse fra internasjonale giganter. Utfordringen vår nå er ikke knyttet til lesing av sakene våre og interessen for nyheter. Men særlig i annonsemarkedet møter vi en enorm konkurranse, sier sjefredaktør Tor Olav Mørseth i Adresseavisen.

I tillegg til Adresseavisen, har også regionavisene i Schibsted, Dagbladet, Dagens Næringsliv, Discovery og TV 2 varslet store innsparinger.

- Hardere prioriteringer

Sjefredaktøren forteller at konsekvensen av innsparingene er hardere prioriteringer.

- Målet vårt er at leserne skal bli minst mulig rammet. Men vi blir nødt til å prioritere hardere enn før, og noe av det vi har dekket før, vil vi slutte med. Vi kommer fortsatt til å bruke mye krefter på den vesentlige journalistikken, og samtidig setter vi i gang noen nye satsinger. Vi setter av større ressurser til å dekke teknologi- og nyskapingsmiljøet. I tillegg får vi et lokalkontor på Steinkjer i forbindelse med fylkessammenslåingen, sier Mørseth.

Flere abonnenter

Mens annonseinntektene faller, kunne sjefredaktøren vise til en positiv utvikling innen abonnementstallene for avisen det siste året.

Samtidig som det skal spares, varsler han at det vil bli tatt nye grep for å øke inntektene.

- Vi jobber på mange områder for å øke inntektene, og er stolte over at vi har flere abonnenter enn vi hadde for et år siden. Det hjelper på, også på inntektene. I tillegg jobber vi med nye initiativ på annonseområdet, og vi ser gode muligheter for å hente nye inntekter gjennom distribusjon av pakker og andre varer. Der tester vi blant annet ut levering av bakverk på døren om morgenen, sier Mørseth.

Innsparinger i hele konsernet

Innsparingene i Adresseavisen er en konkretisering av de resultatforbedrende tiltakene morkonsernet Polaris Media annonserte i slutten av august.

Til sammen skal alle mediehusene i Polaris media spare 300 millioner kroner. En stor del av sparetiltakene også i de andre mediehusene kommer som nedbemanning.

Mediehusene som konsernet eier omfatter lokal- og regionaviser fra Sunnmøre i sør, til Finnmark i nord. Blant disse mediehusene er i tillegg til Adresseavisen i Trondheim, Sunnmørsposten i Ålesund, Romsdals Budstikke i Molde og Harstad Tidende i Harstad.

Skal øke inntektene

Sammen med innsparingene har konsernet også laget en strategi for å øke inntektene. I august ble det lansert konkrete satsinger innen annonse, brukermarked og siviltrykk.

- Det er veldig viktig å snu inntektsutviklingen. Det nye er at konkurransen på annonseside, spesielt fra internasjonale aktører som Facebook og Google, er en helt annen enn tidligere. Vi må snu oss rundt, og etablerer en ny annonseplattform sammen med Schibsted. Jeg håper også Amedia kan bli med på denne, slik at det blir lettere å kjøpe programmatiske annonser. Det gjør oss i bedre stand til å konkurrere med Facebook og Google, uttalte konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media under presentsjonen av konserntallene for andre kvartal i slutten av august.

Polaris varslet samtidig at det vil bli satset på å styrke abonnementsløsningene i mediehusene, mens trykkeriene skal satse hardere på siviltrykk.

Sjefredaktør Tor Olav Mørseth i Adresseavisen og administrerende direktør Tove Nedreberg informerte om innsparingene torsdag. Foto: Rune Petter Ness