Kiwi-satsingen fører til kraftig vekst for grossisten

Vekst i markedet fører til at Asko Midt-Norge nærmer seg fire milliarder i omsetning. Nye avtaler vil føre til en vekst på rundt 30 prosent, spår direktøren.

Asko fraktet matvarer for 3,7 milliarder til dagligvarebutikker og storhusholdninger i 2015.  Foto: Asko

Saken oppdateres.

- Både Kiwi, Meny og serveringsmarkedet i Trondheim har en fin vekst, noe som er bra for oss, sier Jørn Arvid Endresen, direktør i Asko Midt-Norge.

- Vi ser også den samme veksten i Bodø, hvor vi også leverer. Alt i alt er vi godt fornøyde med resultatet, og med at vi har fornøyde kunder.

Selskapet er grossist på matvarer og leverer til både Norgesgruppen og storhusholdnings- og servicehandelsmarkedet i Trøndelag og Nordland, og har hovedkontor på Tiller i Trondheim. Asko Midt-Norge eies av Asko Norge, som igjen er heleid av Norgesgruppen. Kiwi, som også eies av Norgesgruppen, passerte i fjor milliarden i omsetning i Trøndelag, fordelt på 26 butikker.

Skaper arbeidsplasser

I fjor utgjorde disse leveransene over 3,7 milliarder kroner, en økning på rundt 400 millioner fra året før.

- I tillegg til at vi omsetter for mer klarer vi også å holde kostnadene nede, noe som er viktig i en bransje hvor det er mye priskrig, fortsetter Endresen.

Resultatet er en markant økning i både driftsresultat og resultat før skatt, selv om selskapets kostnader naturlig nok har økt med veksten.

- Fokuset på fornøyde medarbeidere og en trygg arbeidsplass resulterer i effektiv drift. For å møte den økte produksjonen har lønnskostnadene våre økt. Denne økningen er utelukkende i produksjonsdelen av virksomheten, og er et resultat av at vi har ansatt et titalls nye medarbeidere.

Selskapet hadde ved nyttår 220 ansatte. I følge de siste tallene fra registrene viser at selskapet i skrivende stund har 239 ansatte, et tall som kommer til å øke ytterligere ved årsskiftet.

- Vi har nettopp lyst ut flere stillinger i produksjonen og kommer til å øke staben med rundt 20 personer ved nyttår. Årsaken til dette er at Bunnpris bytter leverandør fra Rema og til oss, noe som kommer til å bety en vekst på 30 prosent for oss, forteller direktøren.

Bruddet mellom Rema 1000 og Bunnpris gikk ikke upåaktet hen. Rema-sjef Ole Robert Reitan mente konkurransetilsynet måtte se på saken de også gjorde. Resultatet ble at tilsynet i juni godkjente avtalen mellom Bunnpris og Asko.

Redusert energiforbruk

Asko har selv uttalt at de ønsker å være bærekraftige og klimanøytrale. I årsberetningen skriver det midtnorske underselskapet at de i 2015 har klart å redusere energiforbruket med 7 prosent per kilowattime/kvadratmeter uten å investere en krone.

- Dette klarte vi gjennom små justeringer over hele linjen. Justeringer av temperatur, fjernvarme og enkle ting som å holde porter lukket. Det er små ting som alle ansatte kan være med på, og som utgjør en forskjell samlet, avslutter Endresen.


 
På forsiden nå