Oslo: Etter det Dagens Næringsliv kjenner til vurderes det å bestille inntil ti drivstoffgjerrige jetfly som skal brukes på innenriksruter med lavt trafikkgrunnlag, for eksempel fra Oslo til Haugesund, Molde eller Kristiansund. SAS og Norwegian trafikkerer i dag slike ruter med større jetfly.

Men for at planen skal bli en realitet, må Widerøe bli enige med fagforeningene om en ny kollektivavtale, som er billigere enn i dag.

– Jeg kan bekrefte at Widerøe står midt i forhandlinger med piloter og andre ansattegrupper, men vi kan ikke gå inn på innholdet i forhandlingene, sier kommunikasjonssjef i Widerøe, Silje H. Brandvoll.

Leder i Widerøe Pilotforening, Tom Liverud sier at foreningen generelt er opptatt av å hindre at Widerøe reduserer virksomheten ytterligere.

– Vi er interessert i å diskutere løsninger som kan bidra til at selskapet kan vokse i Norge og utlandet og sikre arbeidsplassene, sier Liverud.

Widerøe-sjef Stein Nilsen har ikke ønsket å kommentere opplysningene om bestilling av nye jetfly, men etter det avisen erfarer er målet er å ta en styrebeslutning i midten av oktober.