Konsernsjef Odd Arne Dalsegg i Grilstad forteller at oppkjøpet av kjøttprodusenten Tind Spekevarer på Stranda på Sunnmøre er den første utvidelsen på flere år.

- Tind er et merke som tilhører premiumsegmentet innen spekemat. Vi synes det passer godt til produktporteføljen vi har i Grilstad og Stranda brand, sier Dalsegg.

Grilstad har rundt 500 ansatte og holder til på Ranheim i Trondheim. I tillegg har Grilstad en avdeling på Stranda som produserer spekemat. Også Tind ligger på Stranda på Sunnmøre.

På besøk i Stranda

Grilstad tok over aksjene i Tind i forrige uke. I anledningen har Dalsegg tatt turen til Stranda for å diskutere hvordan man skal organisere produksjonen av Tind-spekematen.

- Det er ikke helt spikret hvordan det blir med produksjonen fremover. Vi har folk fra Trondheim, Stranda og Tind her på skinkerådhuset vårt i Stranda i dag. Tind leier fra før et lokale som eies av Orkla Foods, så vi skal se hva vi skal gjøre med det, sier Dalsegg til Adresseavisen.

I en pressemelding skriver Grilstad at produksjonen av Tinds merkevarer fortsatt skal foregår på Stranda.

Taus om pris

Grilstad-konsernet har de siste årene gått gjennom en betydelig intern reorganisering for å øke lønnsomheten. I 2014 la selskapet ned fabrikker i Kristiansand og på Furnes.

Dalsegg forteller at dette har gitt gode resultater, og satt dem i stand til å ekspandere. Etter flere magre år, satt konsernet i fjor igjen med et overskudd på 69,7 millioner kroner før skatt.

- Dette oppkjøpet er den første ekspansjonen vi gjør på flere år. Det er hyggelig å være i ny fase, og at vi har fått lønnsomheten på plass. 2016 ser også ut til å bli et bra år, sier Dalsegg.

Prisen på oppkjøpet vil Dalsegg imidlertid ikke si noe om.

Tind-merket består

Konsernsjefen forteller at merkevarenavnet Tind vil bestå etter oppkjøpet.

- Dette er et premiummerke. Det er bygget opp av et fagmiljø på Stranda, et miljø som er veldig sterkt, kreativt og lekent. Tind-merket skal vi bygge videre, sier Dalsegg.

Konsernsjef Odd Arne Dalsegg i Grilstad forteller at planen er å bevare merkevarenavnet Tind etter oppkjøpet. Foto: grilstad
Tind produserer kjøttvarer i det kjøttbransjen kaller premiumsegmentet. Foto: Grilstad/Tind