«Etter ti utrolig fine år i TV2, har jeg nå sagt opp drømmejobben som programleder i God morgen Norge. Jeg har takket ja til å bli ny kommunikasjonssjef i Rema 1000», skriver Cathrine Fossum Hovdan på sin Facbook-side og i en pressemelding fra Rema 1000.

Dermed forlater TV2-profilen journalistikken og sier opp jobben som programleder for God morgen Norge og skal fra nyttår bli del av en utvidet kommunikasjons- og samfunnskontaktavdeling i Rema 1000.

Les også: 63 TV 2-ansatte har fått sluttpakke

Tidligere kollegaer

- Cathrine er en utrolig flink formidler, god på innholdsproduksjon og skal være med og bygge mye av det innholdet vi selv skal utvikle på ulike plattformer, sier Mette Fossum, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Rema 1000. Hun blir Hovdans nærmeste sjef i Rema.

Fossum og Hovdan har også jobbet sammen før, da de begge var journalister og nyhetsankere i TVNorge før kanalen i 2009 besluttet å legge ned sine nyhetssendinger.

Nå er det TV2 som kutter og har varslet nedbemanninger. Men Hovdan sier i sin melding at jobbyttet ikke har noe med kuttene henes nåværende arbeidsgiver å gjøre:

«Dette er en fantastisk mulighet jeg ikke kunne si nei til. Det har skjedd fort, og har ingen sammenheng med omstillingsprosessen i TV2», sier hun.

Les også: Nå kommer Rema etter med søndagsåpne Brustadbuer

Remas eget mediehus

I sin tid i TV2 har Hovdan vært med på oppstarten av TV2s Nyhetskanalen og debattprogrammet Underhuset, ledet God sommer Norge og nå sist God morgen Norge.

1. januar går journalisten altså over til kommuniksjonsbransjen.

Rema 1000 har tidligere fortalt at de skal bygge sitt eget mediehus. Mette Fossum vil foreløpig ikke fortelle hva det innebærer, men gjør det klart at Remas ønske er å ta større egen kontroll over kommunikasjonen med kundene.

- Først og fremst vil vi publisere innhold i egne kanaler og bli flinke på det. Vi må bli mer direkte i vår kommunikasjon med kundene og treffe mer målbevisst, være mer relevante med innholdet vårt og i omdømmesaker som sjelden når opp i tradisjonelle medier, sier Mette Fossum.

- Det er i tråd med hvordan flere og flere bedrifter tenker fremtid, med større egen innholdsproduksjon, sier hun.

Les også: Sterk ordbruk i Twitter-krigen mellom Coop og Rema

Kommunikasjonsdirektør Mette Fossum i Rema 1000