Cecilie Larsen er markedsføringsstudent fra Arendal, og har fått erfare at de billigste flybillettene ikke alltid blir flagget i store annonser i aviser eller på nettet.

En høstsøndag i 2013 fanget hun tilfeldigvis opp en tråd på det norske nettstedet Flyprat.no som fortalte at det pågikk en storstilt prisdumping hos det amerikanske flyselskapet United Airlines.

Aftenposten omtalte feilprisingen, som sendte utlendinger i flokk til Widerøes nettsider for å hamstre svært billige United-reiser rundt om i verden. Det var snakk om en fatal feilprising, siden selskapet hadde glemt å inkludere drivstofftillegget i prisen. Dermed oppsto en helt utilsiktet prisdumping.

Billettsystemet «kokte»

Etter å ha foretatt en prøvebooking for å sjekke at superprisene faktisk var mulig å få tak i, bestilte hun raskt to billetter fra Oslo til Honolulu noen måneder senere.

Hun oppdaget fort at hun ikke var alene om å være på billettjakt. Systemet til United «kokte» fordi ryktet om feilprisingen raskt ble spredt over hele verden, og mange var på billettjakt.

– Jeg betalte 6000 kroner for mamma og meg. Normal pris ville vært rundt 7000 for hver av oss. Prisen var så åpenbart for lav at jeg tok høyde for at selskapet ville annullere bestillingen på grunn av feilprising, men det skjedde ikke. Vi reiste og fikk en kanonuke på Hawaii, forteller hun.

Derfor blir prisen lav

Det som skjedde med Larsen, er slett ikke unikt.

– Absolutt ikke, det skjer med jevne mellomrom, sier Flemming Poulsen til Aftenposten.

Han er sjefredaktør og grunnlegger av nettstedet FinalCall. Travel, som har en dansk og norsk utgave, og en av de publikasjonene som satser på å fortelle omverdenen om kuppmuligheter som oppdages.

Han sier at billettkuppene skjer innenfor to områder, og kan være en gullgruve for de reisende:

  • Feilprising. I disse tilfellene begår flyselskapene rett og slett en feil når de mater prisene inn i sine datasystemer. Tabben de begår er ikke sjelden at de utelater enten egne, faste tillegg, utelater et siffer i prisen, eller glemmer å plusse på myndighetenes skatter og avgifter.

  • Prisdumping. Dette dreier seg om en plutselig, men ofte kortvarig, prissenkning for å svare på en konkurrents pris, eller ofte også for å skape interesse for en ny rute. Heller ikke disse prisene blir flagget på noen måte, men ligger åpent tilgjengelig i billettsystemet for dem som er så heldig å finne dem.

Poulsen har følgende råd til de som kommer over feilprisede billetter:

– Disse er ofte bare tilgjengelige i noen få timer, så man skal absolutt ikke vente med å slå til, sier han.

Det store antallet som raskt får tilgang til disse feilprisede og hyperbillige billettene bekymrer mange av dem som har gjort det til en sport å finne disse feilene.

På det amerikanske forumet Flyertalk.com, et globalt nettsted for fly- og luftfartsinteresserte av alle slag, er det en ikke liten forargelse over folk som setter en stopper for de beste tilbudene ved å ringe flyselskapene for å høre om de lave prisene virkelig kan være riktige.

Glemte en null på billettprisen

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS bekrefter at det fra tid til annen blir gjort manuelle kodefeil, og at dette kan gi kundene oppsiktsvekkende gode priser.

– En slik feil gjorde vi på noen USA-billetter hvor vedkommende som hadde kodet prisene hadde utelatt en null. Billettene skulle koste 5890 kroner, men ble solgt for bare 589 kroner – tur/retur! Alle måtte forstå at dette var en feil, og vi fikk korrigert prisen etter en times tid. Da var det imidlertid flere hundre personer som hadde rukket å kjøpe billetter, så ryktet må ha spredt seg uhyre raskt.

– Dere annullerte kjøpene?

– Nei, de som hadde fått billetter til denne prisen lot vi få reise, de hadde bare vært heldige og ble premiert for det. Vi ønsket dem god tur, smiler Johansen i dag.

Noe helt annet er de bevisste priskuttene som selskapet foretar og som har til hensikt å fylle opp avganger som har svakt belegg:

– Slike feil skjer hele tiden, og er ikke planlagt. Kampanjer er som regel planlagt. I tillegg gjør vi spontane priskutt som man bare finner dersom man leter aktivt på nettet, sier Johansen.

Du er ikke uten rettigheter

Står du helt uten rettigheter dersom flyselskapet velger å annullere en bestilling på bakgrunn av feilprisede billetter?

- Ikke uten videre, mener Forbrukerrådets direktør for forbrukerservice, Ingeborg Flønes:

– Det er den prisen som du har betalt som gjelder, men det er også lov å gjøre feil. Spørsmålet blir om du burde forstå at prisen var så lav at du burde gjøre en ekstrasjekk. Hvem som har rett av deg og flyselskapet vil bli en avgjørelse basert på hva som har skjedd. Når det gjelder flypriser, så skal de etter min mening være veldig lave før det blir snakk om at forbrukeren burde føle at noe skurrer. I dag kan du oppleve at en billett til New York koster det samme som en reise til Bergen, og da er det vanskelig for forbrukeren å skille mellom supertilbud og feilprising, mener hun.

Flønes har dette rådet dersom det oppstår trøbbel med en slik bestilling:

– Klag. Får du en ekstraregning, eller flyselskapet truer med å annullere avtalen, så klag hvis du var i god tro når du kjøpte reisen. Når du ikke frem, kan Transportklagenemnda for fly vurdere hvem som har rett, sier hun til Aftenposten.

Her kan du få hjelp

Flere nettsteder har gjort det til et spesialfelt å lete opp feilprising eller spontane prisreduksjoner. Den enkleste måten å følge dem på er via deres kontoer på Facebook og Twitter.Her er noen eksempler:

  • Nettstedet Secret Flying pøser ut nyheter om feilprisede billetter og andre billettkupp hver eneste dag. Her er det tilbud fra hele verden, men mulighet til å filtrere priser for f.eks. på en bestemt strekning, mellom to land eller for hele Europa.

  • FinalCall. Travel er et dansk nettsted med norsk versjon, og har ofte tips om billettkupp – både spontane priskutt og feilprisede billetter. Denne nettsiden har spesielt fokus på Skandinavia.

  • På nettstedet Flyertalk.com kommer det stadig informasjon om uvanlig gode priser eller feilprising. Har særlig fokus på amerikanske og de store, globale flyselskapene.

  • Flynous.com er en blogg som også har sider spesielt rettet mot de feilprisene billettene til og fra de skandinaviske landene. Bloggen dekker ellers store deler av Europa.

  • Svært aktiv er også folkene bak Twitter-kontoen Error fares, der det postes nye tilbud nær sagt kontinuerlig.

Flemming Poulsen. Foto: Aftenposten