Politiet etterforsker katalogfirma fra Trondheim

Politiet har satt i gang etterforskning av katalogfirmaet Nummeropplysninga AS i Trondheim. Organisasjonen Virke mener de villeder og lyver for bedrifter.

Firmaet Nummeropplysninga AS har adresse i Fjordgata 52 i Trondheim. 

Saken oppdateres.

Hovedorganisasjonen Virke har det siste året mottatt over 1000 klager fra bedrifter som føler seg svindlet av nettkatalogselskaper, og et av selskapene med flest klager er Nummeropplysninga AS, ifølge TV 2 Nyhetene.

En av metodene skal være å be bedrifter bekrefte kontaktopplysninger med en elektronisk signatur, uten å opplyse om at de kjøper en tjeneste.

Politiadvokat Erlend Hjulstad Nilsen ved Trøndelag politidistriktikt bekrefter at politiet har satt i gang etterforskning av firmaet, men vil ikke kommentere hva som er bakgrunnen.

- Det uttaler jeg meg ikke om, sier Nilsen til Adresseavisen.

- Anser som ulovlig

Virke har de siste seks månedene fått over 50 klager fra medlemmer som mener selskapet har svindlet dem, ifølge organisasjonens sikkerhetsrådgiver Thor Martin Bjerke.

– De villeder og lyver når de skal selge bedriftene et produkt, og får ansatte til å tro at de ikke trenger å betale noe. Det anser vi som ulovlig. Det er flere som har blitt dømt for slike metoder tidligere i katalogbransjen, sier Bjerke.

Tok opp samtale

Ett av selskapene som føler seg lurt er Blidensol sykehjem i Stavanger, ifølge TV 2s sak. Der skal én av de ansatte ha blitt oppringt av trondheimsfirmaet, og bedt om å trykke på en e-postlenke for å oppdatere kontaktpersonene.

Noen dager senere fikk de en faktura på flere tusen kroner, ifølge en oversykepleier ved sykehjemmet. Sykehjemmet nektet å betale, selv om de fikk purring.

TV 2 gjorde opptak da sykehjemmet ringte trondheimsfirmaets kundeservice, og fikk dette svaret fra en kvinnelig selger.

– Etter som at dette er en juridisk bindende avtale, så er reglene, for å si det på godt trøndersk, jævlig harde.

Avviser beskyldninger

Styreleder Jonas Voldhagen Myrvold i Nummeropplysninga AS avviser at de svindler kundene. Han sier at de har interne retningslinjer telefonselgerne må forholde seg til.

- Vi sender over et tilbud skriftlig til kunden hvor de ser hvilken bedrift det gjelder og hvilket produkt de får. Så går de gjennom pris, og så er det opp til kunden om de ønsker å akseptere. Aksepterer de, så blir det sendt en faktura, sier han til TV 2.

Det har ikke lyktes Adresseavisen å komme i kontakt med Myrvold.

På forsiden nå