Handlefest- eller galskap? Uansett, det er tydelig at Black Friday er kommet for å bli, og at mange bruker novemberdagen på å gjøre et godt kjøp.

– Vi får ikke fasiten før over helgen, men ut fra det vi ser fra kortbruken er dagen i dag én av årets store handledager før juledagene setter inn for alvor, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef i Nets til Aftenposten.no.

Nets leverer flere kort- og kontobaserte tjenester samt betalingsløsninger for varehandelen.

Les også: Glem Black Friday, her er det en annen farge som gjelder

Om det blir en voldsom omsetningsrekord fra i fjor, avhenger av hvor mye folk kommer til å handle utover kvelden fredag. Tjore tror resultatet blir omtrent som i fjor: 3,1 milliard kroner fordelt på 7,6 millioner kortkjøp.

– Det betyr at kortene ble brukt 200 ganger per sekund, sier Tjore.

USA-trend

Black Friday er en årlig handledag som finner sted dagen etter Thanksgiving i USA. Dagen er tradisjonelt begynnelsen på julehandelen og mange utsalgssteder åpnes ofte så tidlig som klokken tre på natten eller tidligere og tilbyr en rekke salgsvarer, ofte begrenset i antall eller tidsrom. Black Friday kom til Norge i 2009 og norske forbrukere har omfavnet fenomenet. Mange steder er det ville tilstander og folk slåss om varene.

OmAdressert: - Begynner å bli helt koko!

Stein-Arne Tjore forteller at rekorden for kortbruk ble satt 22. desember 2014. Da ble det omsatt for 3,8 milliarder kroner fordelt på åtte millioner kortkjøp. Tradisjonelt handler nordmenn mest de tre siste dagene før julaften.

Hovedorganisasjonen Virke anslår at Black Day-omsetningen vil lande på rundt to milliarder, en økning på 50 prosent fra i fjor. Virke og Nets har ulike prognoser av flere årsaker.

Les også: Elkjøp skrudde opp prisen på TV-en med 5000 kroner før Black Friday

-Det vi ser er at omsetningen flyttes noe fra den viktige handlemåneden i desember til november. Men vi tror at de fleste butikkene totalt tjener på Black Friday, sier direktør Bror William Stende.

Stresstest

Mye av dagens handel foregår på nettet, og elektrokjeden Elkjøp hadde 125.000 besøkende innom nettbutikken i løpet av fredagens fem første timer.

Elkjøp Norge omsatte for 221 millioner kroner under Black Friday i fjor. I år er det ventet at veksten fortsetter og vil være seks ganger høyere enn på en vanlig fredag i løpet av året Ifjor brøt systeme sammen på grunn av den store pågangen.

– For å unngå det samme er nettsiden stresstestet før den store dagen, sier Atle Bakke, administrerende direktør i Elkjøp Norge.

Elkjøp og flere andre butikker har hatt Black Week, en hel uke med kampanjer og tilbud, og har omsatt for 270 millioner kroner siden mandag.

Les også: - Dette er galskap