- Det blir ingen avgjørelse i dag, sa en ordknapp styreleder i Norsk Kylling, Ole Robert Reitan, på vei inn i styremøte på Lade Gaard torsdag.
Den informasjonen fikk ansatte i Norsk Kylling vite på allmøte på Støren i Midtre Gauldal mandag morgen.
Som Adresseavisen fortalte torsdag, er det tre ulike tomtealternativer igjen som vurderes som aktuelle for en ny fabrikk. Når styret i det Rema-eide selskapet, med styreleder Ole Robert Reitan i spissen, ikke fattet flyttevedtak i styremøtet på Lade Gaard torsdag i forrige uke, blir avgjørelsen utsatt til styremøtet i februar.
- Vi skulle gjerne hatt en avgjørelse så snart som mulig, men det er riktig å bruke den tiden vi trenger, sier administrerende direktør Kjell Åge Stokbakken i Norsk Kylling.
Les også: Ny fabrikk og færre ansatte
Les også: Ansatte gleder seg over ny fabrikk
Regulering i gang
Beslutningsgrunnlaget styret venter på, er at de tre kommunene skal komme lenger i reguleringsarbeidet for tomtene. I Malvik er det en tomt på Sveberg, tidligere kjent som Kjeldsbergtomta, som vurderes. I Midtre Gauldal er det en tomt i Haukdalsmyra, og den siste tomta ligger på Grønøra i Orkdal.
Avgjørelsen om at det skal bygges ny fabrikk, ble tatt i styremøte 1. juni. Samtidig ble det gjort klart fra Rema 1000, som eier Norsk Kylling, at ny fabrikk ikke kan ligge i Støren sentrum som i dag. Norsk Kylling har i dag rundt 350 ansatte og er en hjørnesteinsbedrift i Midtre Gauldal. Dermed er det, både for ansatte og kommunen, knyttet stor spenning til hvor en ny fabrikk skal bygges.
- Hvordan reagerte ansatte på at beslutningen drøyer?
- Min oppfatning er at de føler seg trygge på prosessen og at det er riktig å bruke tid, sier Stokbakken.
Les også: Østhus vil starte ny virksomhet i Norsk Kylling-fabrikken
- Merverdi
Ifølge Trønderbladet ble ansatte i allmøtet mandag informert om det Stokbakken kaller konseptretningen for prosjektet.
- Vi ønsker å bygge merverdi, utover en ren næringsfabrikk. Vi ønsker å bygge et vindu der vi kan vise hele verdikjeden. Vi skal ha et kompetansesenter for alle våre produsenter, leverandører og ansatte. Vi ønsker å ha muligheten til å vise fram det vi driver med. Og vi ønsker både mat- og matlagingsfokus, sier Stokbakken til avisa.