Neste høst åpner Rema 1000 sin andre butikk på Heimdal. Den nye butikken skal ha inngang der Adresseavisen hadde sin hovedinngang i bygget i Industriveien 13.

- Vi vil posisjonere oss. Det er kamp om lokaliteter, så det er enten vi eller en av våre konkurrenter som får dette lokalet, sier regiondirektør i Rema 1000 Trondheim, Brynjar Hovstein.

Les også: Flere Rema-kjøpmenn i pluss

Ser lekkasje til Tiller

- Hvorfor er denne lokaliteten interessant for Rema 1000?

- Det er veiomlegging på gang, det er en skole der, det bor mye folk i området og flere boliger kommer. For dem som bor på den siden av jernbanen, er det litt tungvint å komme seg over til Heimdal sentrum. Vi tror en del av dem heller velger Tiller og City Syd, så da er det et stort potensial i området, sier Hovstein.

Det viktigste elementet som utløser økt dagligvarekonkurranse på østsiden av Heimdal, er Miljøpakkens plan om ny vei. Den skal flytte biltrafikken fra den smale, enveiskjørte Smedbrua til ny vei under Dovrebanen fra rundkjøringen i Heimdalsveien nedenfor Kattem, til Industriveien. Også Norgesgruppen ser potensial for handelsvekst på denne siden av jernbanelinja.

- Heimdal blir mer attraktiv

For på parkeringsplassen sør for avisbygget, et par hundre meter fra det som skal bli ny Rema-butikk, har Norgesgruppen opsjon på tomt til ny butikk.

- Planen er å bygge en Kiwi-butikk med øvrige næringsarealer i første etasje, samt boliger i etasjer over. Foreløpig har vi ikke fått regulert tomta ennå og avventer opp imot bygging av den nye veien, sier eiendomsdirektør Ivar Sølberg i Norgesgruppen Eiendom Midt-Norge.

I tillegg til ny vei, er Heimdal som kollektivknutepunkt noe Norgesgruppen trekker frem for sin satsing.

- Heimdal blir mer og mer attraktiv framover. Nærhet til buss, superbuss og tog gjør at dette området etableres som et tungt knutepunkt, sier Sølberg og legger til:

- Her er det utvikling som er regulert til næring og ikke tar av matjord, som vi ser skjer andre steder i Trondheim.

Les også: Rema vil vokse i distriktet

Nybutikker flere steder

Også Norgesgruppen har butikk på Heimdal fra før, nemlig Spar som kom inn i lokalene til Rimi i forbindelse med Ica-oppkjøpet. Men Kiwi er et større konsept og Norgesgruppen har store vekstplaner for den grønne lavpriskjeden i Midt-Norge.

Adresseavisen har tidligere fortalt om kjedens planer på Byåsen. Norgesgruppen åpnet forrige uke ny Meny-butikk på Sverresborg. Kiwi er under bygging på Dalgård og er planlagt åpnet i august/september neste år.

I desember eller januar håper Sølberg at reguleringsplanen for ny Kiwi på Havstad skal være ferdig behandlet, med butikkåpning i 2019. PÅ andre siden av byen, ved Møller Bil på Strinda, skal ny Kiwi åpne i 2018.

Men Kiwi på Heimdal blir altså etter Rema er på plass:

- Vi avventer opp mot bygging av ny vei under jernbanen og har foreløpig ikke regulert tomta ferdig ennå, sier Sølberg.

Miljøpakken har satt som mål at byggestart for veien skal bli i løpet av 2017. Rema ligger dermed foran Norgesgruppen i planene sine.

Les også: Kiwi tar innpå trønderske matbastioner

- En enkel og fin butikk

Ombygging av den tidligere resepsjonen og kontorlokalene i det gamle Adressa-bygget til butikk, vil starte i løpet av vinteren.

- Vi venter bare på at reguleringsbiten er klar. Det er ikke så mye arbeid, men det må settes opp noen nye vegger så får vi til en enkel og fin butikk for folk som bor på den siden av jernbanen på Heimdal, sier Brynjar Hovstein i Rema 1000.

Også Rema har mer på gang i Trondheim: I tillegg til nyåpnet Rema 1000 Havstein, er det snart klart for bygging av butikk på Hallset ved Migo-senteret med planlagt åpning før jul neste år.

Les også: Ingen garanti for ville førjulspriser

Brynjard Hovstein regiondirektør Rema 1000 Trondheim Foto: Marianne Tønset, Adresseavisen
Eiendomssjef Ivar Sølberg i Norgesgruppen Eiendom Midt-Norge. Foto: Marianne Tønset, Adresseavisen