«Du er resultatorientert, og forventer minst 50 likes på samtlige Instagram- og Facebook poster.» Nei, denne teksten er ikke hentet fra en annonse for en stilling som rosablogger, men som stuepike ved det nye Comfort Hotel Bergen Airport. Hotellet er på jakt etter det de kaller «Housekeeping Crew», og har utformet en annonse som handler lite om støvsugere og vaskebøtter:

Som en sjefsannonse

«Hos oss er forandring selve DNA’et i konseptet. Dette forstår du. Du leter alltid etter områder som kan forbedres, forenkles eller fornyes. Du vet nemlig at gode resultater kommer som en konsekvens av riktige handlinger, og du vet at de virkelig gode gjesteopplevelser skapes i møtet mellom mennesker.»

– Det er jo til å dra på smilebåndet av. Deler av teksten kunne like gjerne vært benyttet på en lederjobb, sier direktør Kjetil Smørås hos konkurrenten Grand Hotel Terminus i Bergen til bt.no. Smørås er innehaver av flere hoteller i Bergen sentrum og har lang fartstid i hotellbransjen.

Langt fra realiteten

– Samtidig er det jo morsomt med den litt svulmende teksten. De gjør det iallfall tydelig for enhver at de vil ha unge mennesker. Du skal ikke være mange år over 25 før du ikke passer inn her, sier Smørås.

I tillegg til at du må være en støver på Instagram og Facebook, er det lite som nevnes om vaskefille og skifting av sengetøy.

«Som Housekeeping Crew på Comfort Hotel Bergen Airport gjør du alt du kan for å gjøre dagen til menneskene rundt deg litt bedre. Du har støv på hjernen og får fnatt når kvaliteten ikke er på topp. Du møter gjesten med et smil og kollegaen med et high five. Men viktigst av alt er det gjesten tar for gitt, at rommene er plettfrie», lyder kravene som stilles.

Dekker over

Kjetil Smørås mener en slik tekst kan ta fokus bort fra hva rengjøringsjobben faktisk handler om.

– Det som er mer alvorlig er at annonsen kan bidra til å dekke over hva arbeidet til en romrengjører faktisk består av. Ikke minst med tanke på at de helt klart her går etter unge personer, som kanskje ikke har erfaring med hva disse jobbene innebærer, sier Smørås.

Han ville ikke valgt en slik ordlyd når det søkes etter folk til egne hoteller.

– Det er jo morsomt at de drar så kraftig på i teksten. Vi er mer nøkterne og er på jakt etter kompetanse. Vårt mål er å ha et større mangfold, både når det gjelder alder og hvilken kunnskap og erfaring medarbeiderne har, sier Kjetil Smørås.

Bare fine ord

I Fellesforbundet avd. 266, Hordaland hotell- og restaurantarbeiderforening, trekker de også på smilebåndet av annonsen for «Housekeeping Crew».

– Vi er glade for at hotellene ønsker å heve statusen til renholderne. Men denne annonsen har en ordlyd som får det til å høres ut som man skal jobbe som modell, designer eller guide, sier Djevat Hisenaj som er leder i foreningen. Han mer opptatt av arbeidsforholdene til renholderne.

– Dersom de virkelig vil gjøre noe for dem som rengjør på hotellene, kan de øke lønnen og begrense arbeidsmengden. Det vil gjøre mye mer for trivsel og helse til renholderne enn fine ord i en annonse, sier Hisenaj.

Vil vise humør

Direktør Erlend Fardal Lunde ved Comfort Hotel Bergen Airport viser til at de vil vise humør når de annonserer.

– Vi bruker ofte våre annonser til å fortelle noe om hvem vi er. At vi er unge til sinns og vil skape en annerledes hotellopplevelse. Derfor er annonsene utformet slik som denne, sier Fardal Lunde.

– Er det ikke en fare for at en slik tekst dekker over det en stuepikejobb faktisk går ut på?

– Nei, det tror jeg ikke. Jobbsøkerne er iallfall begeistret. Av fire stillinger vi nå har utlyst, er det denne vi har fått flest søkere på. Poenget er at alle jobber er like viktige for å skape et godt sluttprodukt, forteller Fardal Lunde, som har vært i sjefsstolen siden oktober.

Facebook avgjør ikke

– Er kompetanse på sosiale medier en viktig faktor for et «Housekeeping Crew?»

– Det er ikke avgjørende for om man får jobb her. Det skal jeg innrømme. Men det handler om at vi er ute etter den rette attituden til folk. Den som gjør at de vil skape en annerledes hotellopplevelse, sier Erlend Fardal Lunde.

Han har nå fått ledergruppen på plass og er i gang med å rekruttere resten av personalet til hotellet, som vil telle rundt 30 årsverk og ha 304 rom.

– Jeg håper vi skal ha de aller fleste på plass innen klokken ringer julen inn, sier Fardal Lunde. Comfort Hotel Bergen Airport åpner dørene 28. februar neste år.