Nå har Rema avslørt hva Æ er

«Æ» er den nye appen til Rema 1000 som skal gi automatisk ti prosent rabatt på det hver enkelt kundene handler mest av.

Ole Robert Reitan lanserte Remas nye satsing, Æ, på Gardermoen onsdag.  Foto: Kristin Svorte

Saken oppdateres.

- Den største nyheten siden selvbetjente butikker, sa Lars Kristian Lindberg, kategori- og innkjøpsdirektør i Rema 1000 da han lanserte  «Æ» onsdag.

Etter lange vandringer rundt grøten under Remas riksmøte på Gardermoen, avslørte Lindberg omsider hva «Æ» er: En app som gjør at kundene får 10 prosent rabatt på de ti varene de handler mest av, samt 10 prosent på frukt og grønt

- Dette kaller vi ti på ti. «Æ» gjør at kundene bestemmer sine egne priskutt ut fra hva de kjøper mye av, sier Lindberg.

Les også: Reitan etablerer ny bensinstasjonkjede

Les også: Tøft Rema-år er bakteppe for «Æ»

10 prosent på frukt og grønt

Foran neste 600 kjøpmenn og enda rundt hundre fra Rema distribusjon, industri og regionkontor ble appen lansert på Gardermoen litt etter klokka 12. Kjøpmennene hadde ikke fått vite noe på fohånd.

- Vi skal kjempe mot Coop vi skal kjempe mot Kiwi og mot tåkelegging av priser, sa Lindberg som like etter lanseringen til kjøpmennene, fikk med seg Ole Robert Reitan på scenen for en lansering via Facebook.

- Vi må snakke direkte med kundene, som Facebook og mange andre har gjort lenge allerede. Det er det vi nå gjør. Æ er en stor nyhet for kundene våre. Æ skal bidra til at våde de og vi i Rema 1000 får et godt nytt år, sa Rema-topp Ole Robert Reitan fra scenen.

Les også: Søker om å bruke «Æ» blant annet til netthandel

Må registrere seg

Både Coop og Kiwi, som hele Norgesgruppen, har fra før kundelojalitetsprogram som gir rabatt på varer. Coop har også innført kuponger på de varene hver kunde kjøper mest av, og en app hvor kupongene kommer opp, men som altså Coop velger ut. Kiwi har innført 7,5 prosent rabatt på frukt og grønt gjennom Kiwi Pluss.

Lindberg mener dette er noe annet:

- Dette skal sikre oss nye og mye mer lojale kunder uten at det innføres gammeldagse eller kompliserte kundelojalitetsprogrammer, sier Lindberg.

Kunden må laste ned «Æ», registrere seg, listen med de ti mest vanlige varene genereres så automatisk og gir rabatt i kassa.

Les også hva Coop og Kiwi mener om Remas Æ-app.

Koples til bankkortet

Fra 5. januar skal appen være aktiv og gi rabatt til kundene som tar den i bruk.

- Appen kobles til bankkortet ditt så du trenger ikke tenke på noe medlemskort eller kuponger eller noe sånt, sier Lindberg.

Han mener automatikken og at Æ-brukere får rabatt med det samme, i motsetning til årlige kjøpeutbytter, er den største forskjellen fra konkurrentenes lojalitetsprogrammer.

Når du har koblet bankkortet ditt til appen, eventualt via mobilbetalingstjenesten Mobilepay som Rema bruker, skal du uten innlogging eller passord få 10 prosent på de 10 varene du har handlet mest de 10 siste gangene du handlet. Alle som har lastet ned appen får også 10 prosent på frukt og grønt.

Allerede onsdag morgen skrev Nettavisen  om rabattordningen Rema innfører.

Alle er de komfortable med Æ. Men bare Røros-kjøpmannen, som er styremedlem i Rema Franchise Norge, ante noe som helst om Remas Æ før klokken 12 onsdag. Fra venstre: Arne Tungseth (Rock City), Åse Sæther (Amfi Namsos), Hilde Jørstad (Elgeseter gate Trondheim) og Nils Martin Tidemann (Røros). 

Alle er de komfortable med Æ. Men bare Røros-kjøpmannen, som er styremedlem i Rema Franchise Norge, ante noe som helst om Remas Æ før klokken 12 onsdag. Fra venstre: Arne Tungseth (Rock City), Åse Sæther (Amfi Namsos), Hilde Jørstad (Elgeseter gate Trondheim) og Nils Martin Tidemann (Røros). 

Remas kjøpmenn før lanseringen av Æ. 
        
            (Foto: Kristin Svorte)

Remas kjøpmenn før lanseringen av Æ.  Foto: Kristin Svorte

På forsiden nå