Summen tilsvarer 639 millioner kroner etter dagens kurs.

Alt i alt deler EU-kommisjonen ut bøter på 776 millioner euro til de elleve selskapene.

– Millioner av selskaper er avhengige av flyfrakttjenester, som frakter mer enn 20 prosent av importen inn til EU og nesten 30 prosent av eksporten ut av EU, sier EUs konkurransekommissær Margrethe Vestager.

– Dagens beslutning sikrer at selskaper som deltok i flyfraktkartellet, straffes for sin oppførsel, sier hun.

Den opprinnelige beslutningen om å bøtelegge selskapene ble tatt i november 2010. Lange rettsrunder munnet ut i at denne beslutningen ble annullert i desember 2015 på grunn av formelle feil.

EU-kommisjonen står likevel fast på at selskapene drev med ulovlig prissamarbeid og har nå vedtatt bøtene på nytt.

De elleve selskapene er Air Canada, Air France, KLM, Marinair, British Ariways, Cargolux, Cathay Pacific Airways, Japan Airlines, LAN Chile, SAS, Singapore Airlines, Lufthansa og Swiss International Air Lines.

Saken gjelder ulovlig prissamarbeid mellom 1999 og 2006. I 2010 anket SAS den opprinnelige boten, som selskapet mente var for streng