Selskapene Trondheim Havn, Norcem, og Verdalskalk går sammen om å bygge ut havneanlegget i Verdal. Havna er et viktig ledd i transporten av kalk som brukes til ulike formål innen industri, landbruk og sement.

- Utvidelsen av havna i Verdal gjør den til en nasjonal viktig havn for utskiping av kalk, og er et godt eksempel på hvor viktig samarbeid mellom næringslivet og offentlige aktører er, uttaler Einar Hjorthol, som er direktør for Trondheim Havn i en pressemelding.

Ifølge den samme pressemeldingen kan dobbelt så store skip legge til havna etter utvidelsen, sammenlignet med det som er mulig i dag.

Industrisamarbeid

De tre selskapene går sammen om å investere i forskjellige deler av utbyggingen. Trondheim Havn er byggherre og skal stå for utdyping og utbygging av det nye havneanlegget. Sementleverandøren Norcem og Verdalskalk skal investere i anlegg for håndtering og lasting av kalkstein på land.

Utbyggingen vil tillate anlegget å ta imot langt større skip, noe som vil øke lastekapasiteten til havna.

- Utbyggingen gjør at vi kan forsvare transport på lengre avstander og nå nye markeder, sier konsernsjef Sten Solum i Verdalskalk.

Framover planlegger Verdalskalk å øke aktiviteten i samsvar med etterspørselen som er økende.

1,5 millioner tonn kalk

Det er den enorme kalkforekomsten i Tromsdalen som muliggjør utbyggingen. Årlig hentes det ut om lag 1,5 millioner tonn kalk, og potensialet er anslått til flere milliarder tonn utnyttbar kalkstein ned til havnivå.

Dette gjør forekomsten til en av Europas viktigste kalksteinsforekomster, og til en av Norges viktigste mineralske ressurser.

- For oss dette er en langsiktig løsning som vil sikre Norcem tilgang på et viktig råstoff i vår produksjon, sier kommunikasjonssjef Vetle Houg i Norcem.