Verftet på Fosen får kinesisk partner

- Vil bety et betydelig større antall arbeidsplasser på Fosen

Nye «Fosen Hantong» skal også åpne kontor i Trondheim.

Administrerende direktør i Fosen Yard Anders Straumsheim tror at samarbeidet med kinesiske Hantong er en vinn-vinn-situasjon for begge selskap. Bildet er tatt foran skipet «Norway Explorer» i 2015. 

Saken oppdateres.

Fosen Yard har inngått en intensjonsavtale om samarbeid med det kinesiske selskapet Hantong. Det kinesiske selskapet driver som Fosen Yard med skipsbygging. Dette skriver Fosen Yard i en pressemelding søndag.

- Vi utfyller hverandre godt. Etter mange år har vi opparbeidet oss kunnskap og kompetanse som Hantong har behov for, og de har den kapasiteten vi har behov for, sier Anders Straumsheim, administrerende direktør i Fosen Yard.

LES OGSÅ: Ansetter de første faste ved verftet i Rissa

Selskapet skal hete «Fosen Hantong» og er et fellesforetak, som vil si at de vil dele på eierskap, kontroll og risiko. Samarbeidet skal i første omgang vare i åtte år. Straumsheim opplyser at de snart vi gå inn i sluttforhandlingene om samarbeidet, og at alle detaljer da vil falle på plass.

Flere arbeidsplasser

Anders Straumsheim mener at samarbeidet med Hantong vil bety mye for selskapet og for Fosen.

- Når vi lykkes med dette samarbeidet, vil det bety et betydelig større antall arbeidsplasser på Fosen, sier han.

- Samarbeidet gir oss mange muligheter vi ikke ville hatt hvis vi hadde stått alene. Vi kan nå tilby kundenene våre hele verdikjeden, alle ledd i produksjonen. Vi kan også gå i dialog med kunder som vi før ikke kunne gjøre alene, legger han til.

LES OGSÅ: Fosen Yard vil bygge Fosen-ferjer

Verftsdirektøren mener at dette helt klart blir økonomisk gunstig for Fosen Yard.

- Hantong er et stort selskap med tre verft og med mer enn 10 000 ansatte. Det er også billigere å produsere i Kina, så totalkostnadene på et ferdig skip vil gå ned, sier han.

Fortsatt aktivitet på Fosen

Adresseavisen skrev i november 2015 at Fosen Yard var på jakt etter utenlandske samarbeidspartere. Dette var like etter at Fosen Yard ble opprettet etter at Noryards Fosen gikk konkurs.

Selv om selskapet har funnet en partner i Kina, og en del av produksjonen til Fosen Hantong kommer til å foregå der, vil det fortsatt være aktivitet på verftet i Rissa.

- Vi kommer fortsatt til å bygge skip på Fosen. Noen vil bli bygd på Fosen og andre i Kina, det kommer an på typen skip og på kunden, sier Straumsheim.

Nytt kontor i Trondheim

I tillegg til skipsbyggingen på verftet i Rissa, har Fosen Hantong planer om å åpne et kontor i Trondheim.

- Vi hadde et kontor tidligere i Trondheim. Vi ønsker oss nå tilbake, slik at vi kan tiltrekke oss folk som ikke ønsker å pendle til Fosen, sier Straumsheim.

LES OGSÅ: Dette store cruiseskipet var på besøk i Trondheim

Det kinesiske selskapet heter i sin helhet «Jiangsu Hantong Ship Heavy Industry». Ifølge pressemeldingen fra Fosen Yard, har Hantong produsert 200 ulike typer fartøy til stort sett europeiske kunder.

På forsiden nå