SAS og de streikende pilotene sitter onsdag kveld fortsatt i møte hos Riksmekleren i et forsøk på å unngå opptrapping til full streik.

Dersom det ikke blir enighet mellom SAS og pilotene innen midnatt natt til torsdag, trappes streiken opp fra to til samtlige norske piloter – totalt 358 – i selskapet.

Les mer: SAS-streiken skaper trøbbel for VM i Bergen: – Det kan få store konsekvenser for oss

Riksmekler Nils Dalseide innkalte selskapet og pilotenes fagforeninger til møte på hos Riksmekleren klokka 14 onsdag, for å finne ut om det er grunnlag for å gjøre et nytt forsøk på å komme fram til en løsning som kan hindre en utvidet streik. Klokken 18 satt partene fremdeles i møte.

Kansellere

Samtidig som SAS og de streikende pilotene sitter i møte, innstiller SAS 100 flygninger for å være føre var.

– På grunn av en eventuell opptrapping av streiken har SAS tatt forholdsregler og kansellert ca. 100 flyginger i morgen fram til klokka 14, torsdag, opplyser selskapet på sine nettsider.

Det er innenlandstrafikken som blir hardest rammet av streikeforberedelsene – SAS-fly med svenske og danske flygere blir ikke berørt. Det gjør heller ikke charterflyginger og ruter som opereres av SAS' partnere her i landet. Partnerne opererer en rekke mindre flygninger, som altså ikke blir berørt, ifølge mediesjef Knut Morten Johansen.

– Det er et ganske komplisert bilde, og derfor helt avgjørende at våre reisende selv sjekker status for sine flygninger, sier han.

Ifølge TV 2 vil det ramme mellom 10.000 og 15.000 passasjerer torsdag dersom 355 piloter blir tatt ut i streik som varslet.

Isfront

I forkant av møtet gikk SAS-konsernsjef Rickard Gustafson ut med harde angrep på de streikende pilotene. Han omtalte kravene som «umulige»:

Gustafson mener at pilotenes krav når det gjelder lønn, turnus og andre forhold, samlet vil presse selskapets kostnader opp med 20–25 prosent.

– Det kommer ikke til fungere for oss. Vi driver i en bransje som er preget av knivskarp global konkurranse, der prisene er presset og marginene er små. Pilotenes krav er umulig å gå med på. Pilotene kan påføre stor skade på det norske samfunnet, ramme titusenvis av passasjerer og sette hele selskapets fremtid i fare, sier Gustafson.Les mer: Forberedelsene til SAS-streiken i full sving

Utsagnet førte til hoderysting hos pilotenes foreninger:

Parats forhandlingsleder Jan Levi Skogvang mener Gustafson snakker mot bedre vitende:

– Det er utidig av en konserndirektør å holde fast på et bilde av at våre samlede krav påfører selskapet økte kostnader på 20 prosent, når han vet at det ikke stemmer. Gjennom forhandlingene og fram til bruddet, ble våre krav naturligvis justert. Slik er det jo i alle forhandlinger, den første kravlisten er et utgangspunkt, og så plukker man derfra, sier Skogvang.

Samme vilkår

Ifølge Gustafson har SAS tilbudt de samme vilkårene til de norske pilotene, som førte til at det ble inngått avtaler med de danske og svenske pilotene.

Norske SAS-piloter får full støtte fra kollegaer i Sverige og Danmark. Svenske piloter sier de kjenner igjen SAS' mediestrategi fra sin egen konflikt i fjor.

Les mer: Her er alt du trenger å vite om streiken

– Vi var i en lignende arbeidsmarkedskonflikt i 2016 og kjenner oss igjen i store deler av mediebildet rundt SAS-pilotenes vilkår i Norge. Den sentrale arbeidsgiverorganisasjonen, denne gang i Norge, står også i denne konflikten for skittkasting med falske opplysninger omkring pilotenes hverdag med det formål å få befolkningen til å sette spørsmålstegn ved pilotenes rettigheter, skriver leder i Svensk Pilotförening Martin Lindgren i en pressemelding.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.