Det viser ferske offisielle tall fra analysebyrået Nielsen for tredje kvartal 2017, publisert tirsdag morgen.

Ifølge kvartalsrapporteringen for markedsandeler i dagligvarehandelen, har Rema 1000 tapt ett prosentpoeng sammenliknet med samme periode i fjor. Rema har nå en andel på 23,5 prosent.

Ifølge kvartalsrapporten fra Nielsen står lavpriskjedene for 67,3 prosent av dagligvareomsetningen i Norge. Rema 1000 er forstatt største dagligvarekjede av alle. Men Rema har ikke klart å holde sin posisjon i 2017. Konkurrentenes lavpriskjeder øker mer.

Kjedenes andel av markedet sier både noe om hvor kundene velger å bruke pengene sine, men gir også et bilde av aktørenes styrke særlig overfor leverandører. Høye markedsandeler betyr som regel større innkjøp og normalt lavere innkjøpspriser for kjedene.

Ventet en nedgang

Uttalelser Rema-topp Ole Robert Reitan ga til Adresseavisen i sommer, tilsier at han ikke hadde de helt store forventningene for 2017:

- Det blir noe nedgang i omsetning i år, og vi går nok noe mer ned i markedsandel i 2017 enn vi hadde trodd. Men overhodet ikke noen dramatisk nedgang. Resultatet blir også dårligere. Jeg sier det sånn: Resultatene blir dårligere enn i fjor og det blir dårligere enn jeg hadde trodd. Men det blir ikke dårlige resultater, sa Reitan til Adresseavisen i juni.

Eldstesønn Reitan har som leder av Rema 1000, aldri tidligere opplevd et år med omsetningsnedgang. Siden han tok over som toppsjef etter sin far i 2001, har det vært vekst. 2017 ligger an til å bli et av de tøffeste årene i Remas nesten 40 år lange historie.

I en tekstmelding via sin kommunikasjonsavdeling, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum i Rema 1000 dette om de ferske tallene:

Kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer i rema 1000 Foto: Rema 1000

«For det første, det er ingen overraskelser i tallene. I første halvår hadde vi nedgang i andel på ca ett prosentpoeng, målt mot fjoråret. Dette har jo også vært poengtert i flere nyhetssaker tidligere i år. I etterkant har omsetningen og markedsandelene flatet ut. Vi må bare stå på og våre kjøpmenn og ansatte jobber hardt hver dag for å gi kundene våre de laveste prisene».

Regiondirektør for Rema 1000 Midt-Norge, Vidar Andersen, sier butikkene i hans region gjør det bedre enn Remas nasjonale tall tilsier.

- Det går veldig bra i Trøndelag. I Nord-Trøndelag har vi tatt markedsandeler i hele år. I Sør-Trøndelag har det gått gradvis bedre og de siste ukene har vi tatt markedsandeler også her, sier Andersen.

Les også: Ole Robert Reitan: - Jeg har brukt for mye tid på ting som ikke har skapt verdier for oss .

Les også: En av toppsjefene ut av Rema 1000

Extra øker mest

Coops lavpriskjede er fortsatt omtrent halvparten så stor som Rema, men øker betydelig mer: Med 1,3 prosentpoeng til en markedsandel på 12,5 prosent.

Men ikke alle Coops kjeder gjør det like godt. Faktisk er Extra eneste av samvirkelagets kjeder som har økt sin andel av dagligvareomsetningen. Coop Prix står stille, mens både Coop Obs, Coop Mega Og Coop Marked har lavere andel av omsetningen tredje kvartal i år enn i fjor. Totalt øker dermed Coop sin markedsandel med 0,6 prosentpoeng, til 29,3 prosent. Men økningen for Coop totalt er altså mindre enn Extras økning alene.

Administrerende direktør i Coop Midt-Norge, Torbjørn Skei.

- Coop har sterk markedsvekst. Det er egentlig som forventet når vi ser hva som foregår i markedet. Vi er i en positiv sirkel, forsterket oss kraftig i priskonkurransen. Når det gjelder for eksempel Obs, så har den kjeden også vekst om vi ser på sammenliknbare butikker, altså organisk vekst, sier administrerende direktør i Coop Midt-Norge og styremedlem i Coop Norge, Torbjørn Skei.

Landets to største

Veksten i Extra kommer både på grunn av tilfang av nye butikker, men også gjennom vekst i eksisterende butikker. Ifølge Skei har de 22 Extra-butikkene som ligger inn under Coop Midt-Norge, en organisk vekst på 7,2 prosent så langt i år.

- En helt fantastisk utvikling for Extra og med svært gode tilbakemeldinger fra kundene. Coop Midt-Norge jobber med svært mange spennende prosjekt for etablering av Extra-butikker i årene fremover. Dette gjelder både nye butikker og omprofilering fra andre Coop konsept, sier Skei.

Obs-butikkene i Steinkjer, på Lade og på City Syd, har så langt i år hatt en vekst på 1,2 prosent, ifølge Skei.

- Dette er samme utvikling som markedsveksten på landsbasis på dagligvarer, og er sterke tall hensyntatt en markant tøffere konkurransesituasjon. De tre Obs-ene fortsatt Trøndelags tre største dagligvarerbutikker, og de to i Trondheim er landets to største dagligvarebutikker, sier han.

Les også: En annen Coop-kjede øker mer enn Extra

Den største øker mest

Fortsatt er det Norgesgruppen som er landets desidert største dagligvareaktør. Og de har også vokst så langt i år: Fra 42,4 prosent til en markedsandel på 43,3 prosent.

Norgesgruppen, som eies av familien Johannson, eier dagligvarekjedene Kiwi, Meny, Spar/Eurospar og Joker. Bare Meny har gått tilbake, med 0,2 prosentpoeng. De andre kjedene har tatt en litt større andel av markedet så langt i år. Kiwi øker desidert mest av Norgesgruppens kjeder og har nå for første gang passert 21 prosent markedsandel (opp fra 20,1 prosent tredje kvartal i 2016).

Kommunikasjonssjef i Kiwi Kristine Aakvaag Arvin Foto: jens petter søraa, Adresseavisen

- Kiwi er strålende fornøyd med å ta 0,9 prosentpoeng i et knalltøft dagligvaremarked. Vi var vektstvinner i både 2015 og 2016, og over tid er Kiwi den soleklare vekstvinneren. Målet er å bli Norges ledende dagligvarekjede, og det målet er nå innen rekkevidde. Avstanden til største kjede har aldri vært mindre enn den er nå, kun 2,5 prosentpoeng, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i en e-post.

Les også: Her kommer det nye matbutikker i Trøndelag

Bunnpris litt ned

Bunnpris er fortsatt klart minstemann og har så langt i år tapt enda litt av sin markedsandel: Fra 4,0 prosent tredje kvartal i fjor til 3,9 prosent ved utgangen av september 2017 For øvrig samme andel som Bunnpris hadde ved årssiftet.