Regjeringen foreslår en bevilgning på 170 millioner kroner i belønningsmidler til Trondheim som en del av bymiljøavtalen.

Samferdselsdepartementet, Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune inngikk i september 2016 en bymiljøavtale som skal legge til rette for at veksten i persontransporten i byområdet skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange.

Avtalen er basert på Nasjonal transportplan 2014-2023 og gjelder for perioden 2016 til 2023.

LES KOMMENTAR: Dette sier partilederne om statsbudsjettet

185 millioner til  metrobuss

I bymiljøavtalen har staten forpliktet seg til å dekke 50 prosent av prosjektkostnadene for metrobuss i Trondheim. Lokale myndigheter er ansvarlige for den resterende delen av finansieringen. I 2018 foreslår regjeringen 185 millioner kroner i statlig bidrag til kollektivtransportløsningen.

For 2018 foreslår regjeringen å bevilge 300 millioner kroner til tiltak for kollektivtransport, sykkel og gange langs riksvei i byområder med bymiljøavtale eller byvekstavtale. Inkludert ubrukte midler fra tidligere år blir samlet disponibelt beløp 780 millioner kroner. Midlene vil bli fordelt mellom byområdene når det foreligger nærmere avklaringer.

- Ingen overraskelser

- Statsbudsjettet for 2018 inneholder ingen overraskelser. Belønningsmidlene og det statlige bidraget  til metrobuss er helt i tråd med det som var spilt inn på forhånd og som vi hadde forventet, sier leder Henning Lervåg i Miljøpakken.

Miljøpakke 3 i Stortinget i høst

Miljøpakke Trondheim er en viktig del av bymiljøavtalen. For å følge opp avtalen foreslås det at bompengeperioden forlenges med fem år og takstene økes med to kroner. De økte inntektene vil blant annet bidra til finansieringen av den lokale halvparten av metrobussen.

Det legges frem egen sak for Stortinget om Miljøpakke Trondheim trinn 3 høsten 2017. Det er søkt om å kunne forskuttere midler til Nydalsbrua (tidligere Sluppen bru) med tilknytninger. Denne søknaden vil bli vurdert i forbindelse med fremleggelsen av egen sak om trinn 3.